خبر اولسیاسی

جدال لفظی شدید میان وزیر امور خارجه اسرائیل و «ترکی الفیصل» در نشست منامه

نشست پایانی مجمع گفت‌وگوی منامه شاهد جدال لفظی میان وزیر امور خارجه اسرائیل و «ترکی الفیصل»، رئیس پیشین دستکاه اطلاعاتی عربستان درباره مساله فلسطین بود.

میدل ایست نیوز: نشست اخیر مجمع گفت‌وگوی منامه شاهد جدال لفظی میان «گابی اشکنازی»، وزیر امور خارجه اسرائیل و «ترکی الفیصل»، رئیس پیشین دستکاه اطلاعاتی عربستان درباره مساله فلسطین بود.

در این نشست، الفیصل به شدت گابی اشکنازی، وزیر امور خارجه اسرائیل را مورد انتقاد قرار داد و گفت: هر گونه قرارداد عادی‌سازی باید به فلسطینی‌ها در رسیدن به کشور مستقل‌شان کمک کند.

وی اظهار داشت: اسرائیل قدرتی استعماری و غربی است که فلسطینی‌ها را در اردوگاه‌ها و زندان‌ها دربند کرده و حقوق آنها در عدالت‌خواهی را نقض کرده است، آنها (اسرائیلی‌‍ ها) آنگونه که دوست دارند خانه‌ها را ویران می‌کنند و هر کسی را بخواهند به قتل می‌رسانند.

این شخصیت سعودی افزود:« اسرائیلی‌ها خواهان روابطی با عربستان هستند، اما سگ‌های وحشی خود را در رسانه‌ها علیه ما می‌فرستند و یک زخم را نمی‌توان با آرام‌بخش‌ها مداوا کرد تنها با طرح صلح عربی موفق به مقابله با ایران خواهیم شد و بدون مشارکت عربستان نمی‌توان آن را توافقات ابراهیم نامید.»

اشکنازی در این نشست بلافاصله پس از الفیصل صحبت کرد ضمن ابراز تاسف به سخنان رئیس پیشین دستگاه اطلاعاتی سعودی گفت: اظهارات الفیصل نشانگر فضا و تغییرات در حال وقوع خاورمیانه نیست و تنها راه برای حل منازعه اسرائیل و فلسطین، گفت‌وگو و عقب‌نشینی دو طرف از مواضع خود است.

اشکنازی اظهار داشت: ما می‌توانیم مانند گذشته بازی اتهام‌زنی را پیش بگیریم و یا اینکه از این فرصت برای پیشنهاد صلح استفاده کنیم، توافق‌های ابراهیم پنجره‌ای برای تغییر فرصت‌ها گشود و امیدواریم عربستان و فلسطینی‌ها برای بزرگ شدن این حلقه به آنها ملحق شوند و مانند گذشته به بازی اتهام‌زنی‌ ادامه ندهند.

در اواسط ماه سپتامبر گذشته دو کشور عربی امارات و بحرین در کاخ سفید توافق عادی‌سازی روابط با اسرائیل را امضا کردند، اقدامی که با واکنش منفی بسیاری از کشورهای عربی و اسلامی و گروه‌های فلسطینی رو به رو شد.

 

منبع
عربی 48

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا