خبر اولسیاسی

بازندگان انتخابات پارلمانی کویت

انتخابات اخیر پارلمانی کویت شاهد غافل‌گیری‌ها و تغییر 62 درصدی در چهره‌های راه یافته به پارلمان و عدم انتخاب هیچ نامزدی زنی بوده است.

میدل ایست نیوز: انتخابات پارلمانی کویت که روز شنبه گذشته برگزار شد، شاهد غافل‌گیری‌ها و تغییر 62 درصدی در چهره‌های راه یافته به پارلمان و عدم انتخاب هیچ نامزدی زنی بوده است.

اما در این انتخابات شاهد تداوم برخی توازنات نظیر شمار نمایندگان شیعه که 6 کرسی پارلمانی خود را حفظ کردند، بودیم اما در عین حال بعضی از چهره‌های معروف به اتخاذ مواضع رادیکال نظیر «خالد الشطی» و «خلیل ابل»، از راهیابی به پارلمان باز ماندند، حضور گروه اخوان المسلمین نیز در پارلمان با کاهشی اندک همراه بود به طوری که این گروه در دوره پیشین 4 نماینده با یک نماینده نزدیک به خود داشت اما در این دوره تنها 3 کرسی به دست آورد، ائتلاف اسلامی نزدیک به حزب الله لبنان هم متحمل شکستی دو سویه شد چرا که کرسی خود در حوزه انتخابیه سوم را از دست داد و «عدنان عبدالصمد»، عضو برجسته این ائتلاف از رتبه اول به رتبه هفتم تنزل یافت.

جریان سلفی نیز در این انتخابات با شکست فاحشی رو به رو شد به طوری که این جریان که در انتخابات 2016 میلادی همه کرسی‌های خود را از دست داده بود، در این دوره حتی شخصیت‌هایی نظیر «عادل الدمخی» در حوزه انتخابیه اول و «محمد هایف»، ملقب به «اسد السنه؛ شیر اهل سنت» در حوزه انتخابیه چهارم که شخصیت‌های نزدیک به سلفی‌ها به شمار می‌روند، از راهیابی به پارلمان ناکام ماندند.

از غافل‌گیری‌های این انتخابات همچنین باید به ناکامی «صالح عاشور»، نامزد برجسته جریان شیرازی‌ها در حوزه انخابیه اول و «علی الدقباسی»، در حوزه انتخابیه چهارم اشاره کرد همچنین در این دوره، قبایلی نظیر عوازم و مطیر و شمر به رایزنی‌های مرسوم بر سر توافق بر نامزدها در حوزه انتخابیه چهارم و پنجم پایبند نماندند به طوری که نامزدهایی که در این رایزنی‌ها شرکت نکردند، همه به پارلمان راه یافتند.

در همین رابطه، می توان گفت که نمایندگان منتسب به قبایل نیمی از کرسی‌های پارلمان را به دست آوردند، شیعیان نیز 6 کرسی و اخوان المسلمین هم سه کرسی به دست آوردند.

شمار گروه‌های اپوزیسیون در پارلمان جدید هم افزایش یافته است و این گروه‌ها می‌توانند فراکسیونی با عضویت 18 تا 22 نماینده تشکیل دهند اما طبق گفته تحلیلگران سیاسی، این فراکسیون زیاد دوام نخواهد آورد چرا که نمایندگان این فراکسیون به یکدیگر اعتماد ندارند.

ناظران پیش‌بینی می‌کنند که «مرزوق الغانم» بار دیگر به کرسی ریاست پارلمان کویت دست یابد اما این بار همانند سال 2016 میلادی با اکثریت آرا برای این منصب انتخاب نخواهد شد اما حضور وی برای ثبات و تداوم همکاری میان پارلمان و دولت ضروری است.

ناظران همچنین بر این باور هستند که ترکیب پارلمان احتمالا منجر به توافق شمار زیادی از نمایندگان بر سر تغییر نظام انتخاباتی مبتنی بر گزینش یک نامزد انتخاباتی و عفو عمومی مخالفان خواهد شد اما این مساله نشان از رودررویی زودهنگام میان قوه مقننه و قوه قضاییه دارد چرا که این مساله در برنامه‌های انتخاباتی نامزدها وجود داشته است.

زنان نیز که در دوره پیشین یک کرسی پارلمانی به دست آورده بودند، در این دوره با وجود نامزدی 29 زن، شکست سختی رو به رو شدند و تنها کرسی خود را نیز از دست دادند.

در همین رابطه، «عاید المناع»، تحلیلگر امور سیاسی اظهار داشت: تغییر پررنگی در ترکیب پارلمان جدید روی داده است که نشانگر خشم رای‌ دهندگان نسبت به عملکرد پارلمان پیشین و تمایل آنها به ایجاد تغییر در وضعیت اقتصادی، بهداشتی، آموزشی و خدماتی است.

برخلاف کشورهای عربی دیگر، کویت از زیست سیاسی فعالی برخوردار است و پارلمان که اعضای آن برای 4 سال انتخاب می شوند، دارای اختیارات قانون‌گذاری گسترده‌ای است که معمولا در نشست‌های مهم با جدال‌های شدید همراه است.

کویت چندین سال است که با بحران‌های سیاسی مکرر از جمله تغییر دولت‌ها و انحلال پارلمان دست به گریبان است به طوری که از سال 2006 تا 2013 میلادی به ویژه بعد از بهار عربی، این کشور با استعفای 10 دولت رو به رو شده است.

منبع
العرب

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا