خبر اولسیاسی

سفر «فیصل المقداد» به تهران چه پیام هایی در بر دارد؟

در حال حاضر ایران و روسیه مهم ترین کشورهایی هستند که سوریه با آنها روابط دوستانه دارد و اکثر کشورهای عربی همچنان روابط خود را با سوریه به صورت عادی درنیاورده اند.

میدل ایست نیوز: «فیصل مقداد»، وزیر خارجه سوریه، در اولین سفر خود در مقام وزیر خارجه عازم تهران شد. اقدامی که بسیاری ناظران آن را به معنای پیام «بشار اسد» درباره تقویت روابطش با ایران همزمان با شدت گرفتن فشارهای امریکا و اسرائیل برای اخراج نیروهای وابسته به ایران از سوریه دانسته اند.

المقداد یکشنبه شب به دعوت همتای ایرانی خود وارد تهران شد و علاوه بر وزیر خارجه، با دبیر شورای عالی امنیت ملی، مشاور رهبر ایران در امور خارجی و دیگر مقامات ایرانی دیدار و گفت وگو کرد.

به گفته ناظران انتخاب تهران به عنوان اولین مقصد سفر خارجی فیصل المقداد آن هم چند روز پس از انتخاب وی به وزارت خارجه، نشان می دهد که حکومت سوریه می خواهد بر اهمیت روابطش با ایران تأکید کند.

«رضوان زیاده»، کارشناس مسائل سوریه، تأکید می کند که در حال حاضر ایران و روسیه مهم ترین کشورهایی هستند که سوریه با آنها روابط دوستانه دارد و اکثر کشورهای عربی همچنان روابط خود را با سوریه به صورت عادی درنیاورده اند.

این کارشناس سیاسی تأکید می کند که رفتن یا نرفتن المقداد به مسکو چندان به دمشق مربوط نمی شود و درباره استقبال از المقداد و دستور کار مذاکرات روسیه است که تصمیم می گیرد.

اما این سفر در حالی انجام شده که شواهدی درباره افزایش فشارهای مسکو بر دمشق جهت انعطاف نشان دادن دربرابر تلاش های سازمان ملل برای حل بحران سوریه به خصوص تدوین قانون اساسی دیده می شود. به خصوص که به نظر می آید فعالیت های کمیته تدوین قانون اساسی که «گر پدرسن»، نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه، آن را پیگیری می کند گره خورده است.

از سوی دیگر، معلوم نیست که دولت جدید امریکا چه سیاستی را در قبال بحران سوریه و مناسباتش با روسیه در این باره پیش بگیرد.

«ایمن عبدالنور»، کارشناسی سیاسی سوریه ای، تأکید می کند که المقداد اساسا شخصیتی نزدیک به ایران دانسته می شود و اصل انتخاب او در این مقام «در چارچوب واکنش بشار اسد به فشارهای روسیه» قابل تفسیر است. به نظر وی، المقداد برای مدتی طولانی در این مقام نخواهد ماند.

اما «محمد سالم»، کارشناس مرکز گفت وگوی سوریه تأکید می کند که سفر المقداد به تهران بیشتر ابعاد نمادین دارد تا اینکه سفری برای مذاکره جهت هماهنگی مواضع و سیاست های مشترک باشد، چون اساسا نیازی به چنین هماهنگی ای میان ایران و سوریه نیست.

به گفته وی هدف اصلی این سفر ارسال پیام به جهان درباره عمق روابط دو کشور است، به خصوص که هردوی آنها دچار تحریم های سخت امریکا هستند.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا