خبر اولسیاسی

سفر قریب الوقوع الکاظمی به ترکیه/ اختلافات آبی، حضور نظامی ترکیه و «پ ک ک» بررسی می شود

یک مسئول بلند پایه در عراق ضمن اعلام خبر سفر قریب الوقوع الکاظمی به ترکیه، اختلافات آبی، حضور نظامی ترکیه در عراق و پ ک ک را از مهم ترین پرونده های مورد بررسی اعلام کرد.

میدل ایست نیوز: یک مسئول بلند پایه عراقی به العربی الجدید گفت که ترکیه و عراق، درحال آماده سازی گسترده برای سفر قریب الوقوع «مصطفی الکاظمی»، نخست وزیری عراق به ترکیه هستند که قرار است طی روزهای آتی اعلام شود.

این مسئول عراقی تاکید کرد که الکاظمی در این سفر پرونده های مهمی بین دو کشور از جمله بارزترین آنها پرونده آب، حضور نظامی ترکیه در خاک عراق و حزب کارگران کردستان (پ ک ک) را بحث و بررسی خواهد کرد.

بررسی پرونده سرمایه گذاری و حضور شرکت های ترکیه ای در پروژه های زیرساختی در عراق از طریق سیستم پیش پرداخت به علت وضعیت مالی کنونی این کشور از دیگر پرونده هایی است که الکاظمی در سفرش به آن خواهد پرداخت.

این سفر الکاظمی به ترکیه در پی دعوت «رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهوری ترکیه از او در نیمه ماه اکتبر که در دیدار «فاتح یلدز»، سفیر ترکیه در بغداد با الکاظمی به او ابلاغ شد، انجام می شود.

یک مسئول در شورای وزیران عراق نیز گفت که الکاظمی در رأس یک هیئت وزارتی بلند پایه به آنکارا خواهد رفت و در حال حاضر پرونده هایی که رایزنی خواهد کرد در حال آماده سازی است.

وی اشاره کرد که پرونده آب دجله و فرات، حضور نظامی ترکیه در عشیقه در استان نینوا یا مناطق مرزی این کشور در اقلیم کردستان و همچنین حزب کارگران کردستان آماده شده است.

به گفته این مسئول در شورای وزیران عراق، این کشور در پرونده حزب کارگران کردستان و از طریق آغاز عملیات اخراج نیروهای مسلح از سنجار در شمال عراق پیشرفت داشته است.

این مسئول که نخواست نامش فاش شود اظهار داشت که پرونده مبادلات تجاری و لغو مالیات مضاعف و همچنین سرمایه گذاری ترکیه در عراق علاوه بر افتتاح گذرگاه مرزی دوم با ترکیه در کنار گذرگاه ابراهیم الخلیل نیز بر سر میز مذاکرات خواهد بود.

وی اشاره کرد که الکاظمی امیدوار است پرونده آبی بین عراق و ترکیه را از طریق توافقی دائمی با ترکیه حل کند و در مقابل ترک ها نیز به خواسته های عراق پاسخ خواهند داد اما تاکید دارند که بغداد باید مانع از هرگونه فعالیت حزب کارگران کردستان در خاک خود علیه ترکیه شود.

درباره عملیات نظامی ترکیه در عراق از نیمه ماه ژوئن علیه حزب کارگران کردستان نیز این مسئول تاکید کرد که فرماندهان نظامی عراق الکاظمی را همراهی خواهند کرد تا این پرونده را بررسی کنند و احتمالاتی وجود دارد که یک اتاق هماهنگی مشترکی بین طرفین ایجاد شود.

در اوایل ماه آگوست بغداد اعلام کرد که اردوغان در تماسی تلفنی با الکاظمی بر آمادگی ترکیه برای حمایت سیاسی، امنیتی و اقتصادی از عراق تاکید کرد اما روابط میان دو کشور به علت عملیات نظامی ترکیه در خاک عراق و احضار سه باره سفیر ترکیه در این کشور طی چند ماه در وضعیت نابسامانی قرار داشت.

در همین راستا «مختار الموسوی»، عضو کمیسیون روابط خارجی پارلمان عراق گفت: نیروهای سیاسی در بغداد منتظرند پرونده های مهمی از جمله عملیات نظامی ترکیه در عراق و حضور نظامی آنها در خاک کشور و همچنین پرونده آبی میان دو کشور در سفر الکاظمی به آنکارا بررسی شود.

وی در گفت وگویی با العربی الجدید افزود: این سفر الکاظمی به ترکیه نباید همچون سایر سفرها به کشورهای دیگر بر اساس پروتکل های معمول باشد چرا که پرونده های مهم و فشرده ای وجود دارد که باید به سرعت حل و فصل شوند.

الموسوی خبر داد که نمایندگان پارلمان پیگیر سفر الکاظمی به ترکیه و رایزنی وی با مسئولان ترکیه خواهند بود و پس از بازگشت او از ترکیه وی را برای ارائه گزارش مفصل از سفرش به پارلمان دعوت می کنند.

از طرفی دیگر «علی اللامی»، عضو کمیسیون اقتصاد و سرمایه گذاری پارلمان عراق به العربی الجدید گفت: الکاظمی عامل فشار قوی بر آنکارا برای حل و فصل پرونده های امنیتی و آبی و غیره دارد و آن اقتصاد است چرا که ترکیه بسیار به عراق به عنوان یک بازار تجاری متکی است.

اللامی تاکید کرد که الکاظمی باید از این عامل که پیشینیانش در استفاده از آن ناکام بودند برای فشار بر ترکیه استفاده کند زیرا بیش از این نمی توان در برابر نقض حاکمیت عراق و تجاوز به سهم آبی آن سکوت کرد چرا که این دو پرونده ای حاکمیتی هستند و الکاظمی باید آنها را حل و فصل کند.

«احمد الحمدانی»، کارشناس مسائل سیاسی نیز معتقد است که سفر قریب الوقوع الکاظمی به ترکیه، دریچه همکاری جدید بین دو کشور در همه زمینه ها باز می کند.

وی در گفت وگویی با العربی الجدید گفت: الکاظمی از آن زمان که رئیس سرویس اطلاعاتی عراق بوده روابط خوبی با مسئولان ترکیه داشته از این یک معامله پایاپای صورت خواهد گرفت؛ حزب کارگران کردستان و کمک عراق به ترکیه برای تامین امنیت مرزهایش در مقابل پرونده آبی.

به گفته این کارشناس نباید فراموش کرد که عراق بخش مهمی از صادرات نفتی خود را از طریق بندر جیهان ترکیه انجام می دهد و همانطور که باید دانست عراق به مبادلات تجاری نیاز دارد و شرکت های ترکیه جرأت و جسارت بیشتری برای فعالیت در مناطق ناپایدار از لحاظ امنیتی دارند از این رو عراق باید به ترکیه کمک امنیتی و لجستیکی کند و این منافع را در مقابل به دست بیاورد.

الحمدانی این سفر الکاظمی به ترکیه را پیروزی در مقابل شکست تلاش های «امانوئل مکرون»، رئیس جمهوری فرانسه برای اتخاذ موضعی منفی از سوی بغداد در قبال ترکیه دانست؛ امری که نه در بغداد و نه در اقلیم کردستان عراق حاصل نشد.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا