خبر اولسیاسی

سکوت بحرین در برابر پیشرفت اخیر در حل بحران شورای همکاری/ آیا منامه مخالف آشتی میان کشورهای عضو شورای همکاری است؟

بحرین تاکنون هیچ واکنش رسمی نسبت به حمایت یا مخالفت با آشتی میان کشورهای عضو شورای همکاری نشان نداده است.

میدل ایست نیوز: در حالی که عربستان، امارات و مصر از اعلام رسمی کویت در خصوص آشتی میان کشورهای عضو شورای همکاری استقبال کردند، بحرین هنوز هیچ واکنشی نشان نداده و سکوت اختیار کرده است.

«فیصل بن فرحان»، وزیر امور خارجه عربستان از کویت و امریکا برای تلاش ها در جهت حل بحران شورای همکاری تشکر کرد و «محمد بن عبدالرحمن»، همتای قطری اش نیز همان موضع را اتخاذ کرد.

مصر نیز ضمن تقدیر از تلاش های کویت، نسبت به دستیابی به راه حلی فراگیر برای این بحران ابراز امیدواری کرد.

در نهایت امارات نیز ضمن تشکر از تلاش های کویت و امریکا برای حل بحران شورای همکاری از تلاش های عربستان نیز اعلام حمایت و نسبت به برگزاری موفقیت آمیز اجلاس سران کشورهای عضو شورای همکاری ابراز امیدواری کرد.

پیش از این وزیر خارجه کویت اعلام کرده بود که مذاکرات برای تحقق آشتی میان کشورهای عضو شورای همکاری ثمربخش بوده است.

عدم واکنش، مخالفت نیست

در همین رابطه «عهدیه احمد السید»، رئیس انجمن روزنامه نگاران بحرین به شبکه خبری «الحرة» گفت: این تصمیم بحرین تصمیمی حاکمیتی است و سکوت بحرین به معنای مخالفت با آشتی میان کشورهای عضو شورای همکاری محسوب نمی شود.

وی اشاره کرد که بحرین از هر تلاشی برای آشتی با هدف ایجاد ثبات در منطقه و برپایی صلح و اجتناب از هرج و مرج حمایت می کند.

رئیس انجمن روزنامه نگاران بحرین افزود که بحرین مخالف هرگونه تحرک برای ایجاد راه حل برای بحران شورای همکاری ندارد و عربستان نیز نماینده 4 کشور در خصوص آشتی میان کشورهای عضو شورای همکاری است.

وی ادامه داد: بحرین در سال 2020 ثابت کرد که پس از روابط با اسرائیل به دنبال صلح است اما هرگونه راه حل برای حل بحران شورای همکاری در دست قطر است.

وی در خصوص تلاش های کویت و نتیجه بخش بودن آن گفت که نشانه ها حاکی از آن است که به زودی این آشتی صورت نمی گیرد چرا که قطر هنوز مأمنی برای تروریست ها است و نیروهای ترکیه هنوز در خاک دوحه حضور دارند علاوه بر اینکه دوحه روابط نزدیکی با ایران دارد و رسانه های این کشور، به امارات اهانت می کنند.

انتقاد تند

در همین راستا مطبوعات بحرین به خصوص پس از حادثه دو قایقی که توسط مقامات قطر در مرزهای آبی بین دو کشور در ماه گذشته توقیف شد، انتقاد تندی از دوحه کردند.

«محمد مبارک جمعه»، نویسنده روزنامه «اخبار الخلیج» ضمن انتقاد از سیاست های قطر در مقابل کشورش اشاره کرد که بحرین برای حفظ انسجام شورای همکاری خویشتن داری کرده و جام تلخی را با اکراه نوشیده است.

وی گفت که بحرین آشتی میان کشورهای عضو شورای همکاری را رد نمی کند بلکه ضمن موافقت با آن، از آن حمایت می کند.

از طرفی دیگر «بسام البنمحمد» در روزنامه الوطن مطلبی نوشت که کشورش نمی پذیرد به خاک یا آب آن و یا حقوق قانونی و تاریخی اش تعرض شود.

وی افزود که از همه می خوایم مانند بحرین که مواضعی آشکار دارد، آنها نیز مواضع روشنی داشته باشند.

«جهاد الفاضل»، عضو مجلش شورا نیز تاکید کرد که بحرین بسیار به انسجام شورای همکاری اهتمام دارد اما قطر معمولا خلاف جهت حرکت می کند.

عربستان، امارات، بحرین و مصر در ژوئن 2017 در پی متهم کردن قطر به حمایت از تروریسم و ارتباط با ایران و ترکیه، روابط خود را با این کشور قطع و آن را از زمین، هوا و دریا محاصره کردند.

منبع
الحرة

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا