خبر اولسرخط خبرها

لابیگری گسترده قطر برای خرید F-35

دوحه در ماه های سپتامبر و اکتبر گذشته در این باره تماس هایی را با چهار نماینده دموکرات مجلس امریکا در ایالت ساوت کارولینا برقرار کرده است.

میدل ایست نیوز: یک نشریه امریکایی تلاش های قطر برای خرید جنگنده های F-35 امریکایی را فاش کرد.

نشریه امریکایی «فارن لابی» که در عرصه پیگیری تأثیر تلاش های خارجی بر سیاست های امریکا فعالیت می کند خبر داد که قطر لابیگری هایی را برای خرید جنگنده های F-35 آغاز کرده است.

براساس این گزارش، دوحه در ماه های سپتامبر و اکتبر گذشته در این باره تماس هایی را با چهار نماینده دموکرات مجلس امریکا در ایالت ساوت کارولینا برقرار کرده است.

این نشریه افزوده که «جیم موران»، نماینده دموکرات از ایالات ویرجینیا مسئول لابیگری درباره این تلاش قطر است.

در این گزارش تأکید شده که قطر تاکنون صدها هزار دلار برای قطعی شدن این قرارداد خرج کرده است.

ازسوی دیگر، این نشریه افزوده که قطر به موازات تلاش برای خرید این جنگنده ها، تلاش می کند که در روند فروش آنها به امارات نیز اخلال ایجاد کند.

پیش از این، فروش جنگنده های راهبردی F-35 به امارات در رسانه های امریکا و اسرائیل جنجال بسیاری به پا کرد.

به رغم اعلام عادی سازی روابط میان اسرائیل و امارات، تل آویو بر مخالفت خود با فروش این جنگنده ها به امارات تأکید کرد و آن را باعث از دست رفتن تفوق نظامی اسرائیل در منطقه دانسته بود.

البته اسرائیل پس از سفر وزیر دفاع خود به واشنگتن و امضای توافق نامه ای درباره تضمین تفوق نظامی اسرائیل در منطقه ازسوی امریکا، با فروش این جنگنده ها به امارات موافقت کرد.

همزمان نشریه «جروزالم پست» با انتشار گزارشی از احتمال فروش F-35 به قطر انتقاد و تأکید کرد که دستیابی قطر به این جنگنده ها در توازن نظامی در منطقه آسیب می زند.

منبع
اسکای نیوز

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا