خبر اولسیاسی

نیروهای ارتش عراق آماده به دست گرفتن امنیت کرکوک می شوند

ستاد عملیات مشترک عراق اعلام کرد که نیروهای ارتش عراق خود را برای به دست گرفتن امنیت استان کرکوک آماده می کنند.

میدل ایست نیوز: ستاد عملیات مشترک عراق اعلام کرد که نیروهای ارتش عراق خود را برای به دست گرفتن امنیت استان کرکوک آماده می کنند.

به گزارش نشریه رسمی «الصباح»، چاپ بغداد، سرتیپ «تحسین الخفاجی»، تأکید کرد که با اجرای موفق عملیات نظامی المیتة در سه استان عراق علیه تروریست ها، نیروهای ارتش خود را برای به دست گرفتن امنیت استان کرکوک آماده می کنند.

او تأکید کرد که نیروهای تیپ 45 لشکر اول ارتش هم اکنون در کرکوک حضور دارند و بقیه نیروها از نیروهای پلیس فدرال هستند.

نیروهای ارتش از صبح جمعه در مرکز استان کرکوک مستقر شده اند.

این تحولات پس از آن رخ داده که «قاسم الاعرجی»، مشاور امنیت ملی عراق، گفته بود که با موفقیت تجربه سنجار، سراغ کل استان کرکوک و دیگر شهرهای مورد مناقشه خواهیم رفت.

پیش از این نشریه «المدی»، چاپ بغداد، خبر داد که کردها و اعراب کرکوک مذاکرات خود را در بغداد آغاز کرده اند و به زودی ترکمان ها هم به این این تفاهمات خواهند پیوست.

محور اصلی این تفاهمات نحوه توزیع مناصب اداری و نظامی در کرکوک و پس دادن 30 هزار هکتار از زمین هایی است که در رژیم بعث از «غیر عرب» ها مصادره شده است.

«هدایت طاهر»، نماینده حزب اتحادیه میهنی کردستان در کرکوک، تأکید می کند که این مذاکرات با هدف برون رفت از بن بست سیاسی در کرکوک و برای تحقق موازنه اداری و امنیتی در استان و بازگشت شهروندان به سکونتگاه های اصلی شان و تشکیل نیروهای تازه ای برای حفاظت از کرکوک انجام شده است.

در سال 2017، پس از برگزاری همه پرسی استقلال در اقلیم کردستان، «حیدر العبادی»، نخست وزیر وقت عراق، به نیروهای ارتش که در راه حویجه برای آزادسازی آن از دست داعش بودند دستور داد که وارد کرکوک شوند و نیروهای پیشمرگه را از کرکوک بیرون بیندازند، اقدامی باعث شد که حزب دموکرات کردستان دفاتر خود را در کرکوک ببندد و نیروهای پیشمرگه به مواضع سابق خود در پیش از 2003 برگردند.

منبع
الصباح

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا