خبر اولسیاسی

شکاف در لیکود ضربه ای کاری بر آینده سیاسی نتانیاهو

جدا شدن جدعون ساعار از لیکود و تبدیل شدنش به اصلی ترین رقیب نتانیاهو بزرگ ترین ضربه به آینده سیاسی نتانیاهوست.

میدل ایست نیوز: در سایه تظاهرات گسترده و تلاش های مخالفان برای انحلال کنست و برگزاری چهارمین انتخابات و زمزمه های شکاف در حزب لیکود به نظر می آید که «بنیامین نتانیاهو» راه دشواری برای ماندن در قدرت در پیش دارد.

به گزارش اسپتونیک هزاران اسرائیلی در بیست و پنجمین هفته متوالی با برگزاری تظاهرات خواستار استعفای دولت نتانیاهو به علت ناکامی در مدیریت پیامدهای کرونا و نیز پرونده های فساد وی شدند.

مقر رسمی نخست وزیر اسرائیل در شهر خیابان بالفور بیت المقدس و همچنین خیابان های بسیاری در تل آویو و دیگر مناطق اسرائیل شاهد تجمع اعتراضی هزاران نفر بود.

این تجمعات با درگیری هایی میان هواداران و مخالفان نتانیاهو نیز همراه شد، ازجمله در بیت المقدس که هواداران نخست وزیر به سمت مخالفان تخم مرغ پرتاب کردند.

درگیری ها باعث دستگیری دست کم 10 تن شد که بعد از تحقیقات آزاد شدند.

از زمان مصوبه اولیه کنست درباره انحلال خود و اجرای چهارمین انتخابات ظرف یک سال و نیم، بحران سیاسی در اسرائیل تشدید شده است.

«محمد حسن کنعان»، نماینده سابق اعراب در کنست اسرائیل تأکید می کند که تظاهرات و موضوع انحلال کنست و همچنین جدا شدن برخی نمایندگان از حزب لیکود تأثیر مستقیم بر آینده سیاسی نتانیاهو خواهد نهاد.

به نظر کنعان، با ادامه این وضعیت بی تردید نتانیاهو نمی تواند تشکیل دهنده دولت بعدی اسرائیل باشد و احتمالا ائتلاف حکومتی از دست لیکود خارج شود.

وی می افزاید که براساس نظرسنجی ها محبوبیت نتانیاهو بسیار کاهش یافته و تظاهرات کنندگان هم خواستار پایان فعالیت سیاسی او و برگزاری دادگاه رسیدگی به اتهاماتش هستند.

«ایمن الرقب»، عضو شورای انقلاب جنبش فتح، نیز تأکید می کند که جدا شدن جدعون ساعار از لیکود و تبدیل شدنش به اصلی ترین رقیب نتانیاهو بزرگ ترین ضربه به آینده سیاسی نتانیاهوست.

وی می افزاید که اگر انحلال کنست بار دیگر رأی بیاورد دو راه بیشتر نمی ماند: تشکیل دولت اضطراری بدون حضور نتانیاهو یا اجرای انتخابات دوباره که باز هم در آن نتانیاهو برنده نخواهد بود.

با این همه الرقب تأکید می کند که ائتلاف تازه ائتلافی دست راستی تر از لیکود خواهد بود و در پی جذب دست راستی ها برخواهد آمد.

به نظر الرقب، مسائلی مانند برقراری روابط با کشورهای عربی تأثیر چندانی بر نظر افکار عمومی درباره نتانیاهو ندارد.

جدعون ساعار از شاخص ترین چهره های حزب لیکود (به ریاست نتانیاهو) روز گذشته با استعفا از کنست اعلام کرد که حزب سیاسی تازه ای در مقابله با نتانیاهو تشکیل خواهد داد.

ساعار در همه دولت های نتانیاهو مقام وزارت داشته است و تحلیلگران اسرائیلی استفعای او را ضربه ای کاری بر آینده سیاسی نتانیاهو دانسته اند، به خصوص که اخبار فراوانی درباره انضمام چهره های دست راستی به حزب جدید به گوش می رسد.

براساس نظرسنجی ها، این حزب دست کم 10 کرسی در کنست به دست خواهد آورد (تعداد کرسی های کنست: 120 کرسی)، در حالی که پیش از این شکاف، نظرسنجی ها نشان می داد که تعداد کرسی های لیکود در انتخابات جدید 27-30 کرسی خواهد بود.

ساعار در خطابه استعفای خود به شدت از عملکرد حزب لیکود انتقاد کرد و گفت: «لیکود به بازیچه تمایلات رئیس خود تبدیل شده تا از آن برای تعویق محاکمه اش استفاده کند».

او گفت که اسرائیل امروز به یکپارچگی و ثبات نیاز دارد و نتانیاهو هیچ کدام آنها را نمی تواند تأمین کند.

منبع
اسپتونیک

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا