اقتصادیخبر اول

یک عضو هیئت مذاکره کننده اقلیم: نفت پرداختی اقلیم به بغداد به 460 هزار بشکه در روز افزایش یافت

مشاور رسانه ای رئیس حزب دموکرات کردستان، گفت که هیئت اقلیم کردستان در حال انجام «مذاکرت سختی» با دولت مرکزی عراق است.

میدل ایست نیوز: «کفاح محمود»، مشاور رسانه ای رئیس حزب دموکرات کردستان، گفت که هیئت اقلیم کردستان در حال انجام «مذاکرت سختی» با دولت مرکزی عراق است.

او در گفت وگو با روزنامه رسمی «الصباح» چاپ بغداد گفت که این هیئت مذاکرات سختی با نخست وزیر و رئیس مجلس و وزرای نفت و دارایی و نمایندگان شرکت بازاریابی نفت عراق (سومو) داشته اند.

محمود تأکید کرد که این مذاکرات به تفاهم بر سر توافق نامه جدیدی انجامیده که با حضور رئیس اقلیم کردستان امضا می شود.

وی درباره جزئیات این توافق گفت که عملا نسخه به روز شده توافقی است که طرفین در سال 2019 به آن رسیدند با این تفاوت که اقلیم متعهد به پرداخت 460 هزار بشکه در روز به بغداد شده و در عوض سهمی از بودجه و حقوق کارکنان را از بغداد دریافت می کنند.

این در حالی است که به موجب توافقات پیشینی اقلیم کردستان متعهد شده بود که 250 هزار بشکه نفت به بغداد تحویل دهد.

منابع آگاه به این روزنامه خبر داده اند که در این توافق تأکید شده که اقلیم حق تصرف در نفت خام را ندارد و فقط می تواند از درآمدهای آن بهره مند شود و این با توافق 50 ساله اقلیم با ترکیه تعارض دارد.

نماینده حزب اتحاد میهنی کردستان نیز اخبار منتشرشده درباره شکست مذاکرات این هیئت در اقلیم را بی اساس دانست و گفت که با پایان دور کنونی مذاکرات هیئت دیگری از اقلیم به بغداد خواهد آمد.

«بشیر حداد»، نایب رئیس مجلس عراق، نیز طی اظهاراتی تأکید کرد که اقلیم کردستان آماده عمل به همه تعهدات قانونی خود است و افزود که مذاکرات اخیر پیشرفت های قابل توجهی در راستای حل اختلافات داشته است.

او همچنین تأکید کرد که مذاکرات ادامه دارد و طرفین به توافق بسیار نزدیک هستند.

منبع
الصباح

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا