اجتماعیخبر اول

تاثیر وضعیت اقتصادی بر عدم پایبندی مردم عراق به شیوه‌نامه‌های بهداشتی کرونا

با وخیم‌تر شدن وضعیت اقنصادی عراق در نتیجه سقوط بهای نفت و پیامدهای سنگین کرونا، پایبندی مردم عراق به شیوه‌نامه‌های بهداشتی کاهش یافته است.

میدل ایست نیوز: مردم عراق در ماه‌های نخست شیوع اپیدمی کرونا علیرغم کم‌یاب بودن و نرخ بالای آن، اغلب از ماسک و دیگر شیوه‌های پیشگیرانه استفاده می‌کردند اما در پی بحران اقتصادی نفسگیر، پایبندی‌شان در ماه‌های اخیر به پروتوکل‌های بهداشتی کاهش یافته و این بحران منجر به تغییر اولویت بسیاری از مردم عراق شده است.

به هنگام گشت و گذار در خیابان‌های بغداد، علیرغم در دسترس بودن به وفور ماسک و دیگر لوازم پیشگیری نظیر الکل بهداشتی و دستکش در داروخانه‌ها و حتی دستفروشی‌ها، شمار اندکی از شهروندان را مشاهده می‌کنید که ماسک زده‌اند.

در داروخانه‌ای در منطقه زیونة بغداد، یکی از مشتریان که نظامی بازنشسته است، می‌گوید: هنگامی که به همراه همسرم با زدن ماسک در خیابان قدم می‌زنیم، بسیاری به گونه‌ای به ما نگاه می‌کنند که گویی کار اشتباهی از ما سر زده است.

از سوی دیگر، «نافع فراس»، از داروخانه‌داران بغداد در گفت‌وگو با الحره تصریح کرد: ما تقریبا ماسک را به قیمت هزینه تولید آن یعنی بین 2 دلار یا 3 دلار برای هر بسته می‌فروشیم و حتی تلاش می‌کنیم تا نمونه‌هایی با رنگ‌های جذاب برای کودکان تولید کنیم تا مردم را تشویق به استفاده از ماسک کنیم اما با این وجود، در چند ماه اخیر، خرید ماسک و مایه‌های ضدعفونی‌کنده کاهش یافته به طوری که در گوشه‌ای از داروخانه در انتطار مشتری تلنبار شده است.

تغییر در اولویت‌ها

فراس در توضیح این مساله معتقد است که مردم عراق احساس می‌کنند که شدت اپیدمی کاهش یافته و در نتیجه با اهمال بسیار با آن برخورد می‌کنند، این در حالی است که ویروس کرونا هنوز روزانه به طور میانگین 50 عراقی را به کام مرگ می‌کشاند.

وی با بیان اینکه بسیاری از مشتریان داروخانه علیرغم نصب اعلامیه‌هایی در لزوم رعایت شیوه‌‌نامه‌های بهداشتی و ورود با ماسک و ضدعفونی دست با الکل موجود در ورودی داروخانه، بدون جدی گرفتن این موارد وارد داروخانه می‌شوند، اظهار داشت: اتخاذ تصمیمی در الزام استفاده از ماسک در اماکن عمومی می‌تواند در جلوگیری از شیوع ویروس تاثیرگذار باشد اما دولت نمی‌تواند این تصمیم را به ویژه در مناطق مردمی و شلوغ نظیر بازارها اجرایی کند.

از سوی دیگر، «محسن حیدر»، از صاحبان مغازه خواروبار معتقد است که بکارگیری ماسک و دیگر لوازم پیشگیری نیازمند صرف هزینه‌های مازاد است که فقرا و افراد دارای درآمد محدود توان تقبل آن را ندارند به ویژه خانواده‌هایی که جمعیت زیادی دارند.

حیدر تاکید کرد: مساله همچنین به تغییر در اولویت اقشار بسیاری از مردم باز می‌گردد که اهتمام و توجه‌شان بیشتر به تامین مایحتاج اساسی زندگی معطوف است.

در همین ارتباط، یکی از مسئولان جمعیت صلیب سرخ در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانس‌پرس اظهار داشت: محموله‌ای با 200 هزار ماسک و دستکش در گمرک عراق با بروکراسی اداری مواجه شده است، ما قصد داریم این محموله و چندین محموله دیگر را در میان طبقات پایین جامعه توزیع کرده و در این زمینه آگاهی‌بخشی کنیم.

افزایش شمار فقرا

به گزارش سازمان وابسته به یونسکو، به دلیل پیامدهای بحران بهداشت، 4 و نیم میلیون عراقی زیر خط فقر قرار گرفته اند و میانگین فقر که در سال 2018 میلادی، 20 درصد بوده است اکنون به 31.7 درصد افزایش یافته است همچنین 42 درصد مردم در زمره اقشاری قرار دارند که با محرومیت آموزشی، اشتغال، بهداشت و امنیت مالی دست به گریبان هستند.

در این میان، اپیدمی کرونا تنها دلیل بحران اقتصادی عراق به شمار نمی‌رود چرا که سقوط شدید بهای نفت به عنوان اصلی‌ترین و عمده‌ترین منبع درآمد این کشور منجر به تاخیر در پرداخت حقوق کارمندان و بازنشستگان شده است در نتیجه این وضعیت اقتصای وخیم، اهتمام شهروندان عراقی به پرتوکل‌های بهداشتی کاهش یافته است.

عراق در ماه مه، 50 هزار دینار (42 دلار) به عنوان جریمه رانندگان وسایل نقلیه عمومی که شیوه‌نامه‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند، اعلام کرد اما هیچ جدیتی در اجرای این قانون نشان داد همچنین بستن فرودگاه و مرزهای زمینی با ایران و کویت و محدودسازی رفت‌ و آمد بین استانی با موفقیت چندانی همراه نبوده است.

روز گذشته در نتیجه کرونا، 24 شهروند عراقی جان خود را از دست داده و 1338 نفر نیز به این ویروس مبتلا شدند.

منبع
الحرة

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا