خبر اولسیاسی

«فواد حسین» در آنکارا: قانون اساسی عراق اجازه حمله به کشورهای همسایه از خاک عراق را نمی‌دهد/ برای لغو ویزا با ترکیه گفت‌وگو کردیم

وزیر امور خارجه عراق در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با همتای ترکیه‌ای خود در آنکارا تصریح کرد: موضع عراق در قبال هدف قرار گرفتن کشورهای همسایه از اراضی عراق واضح و روشن است.

میدل ایست نیوز: «فواد حسین»، وزیر امور خارجه عراق که به آنکارا سفر کرده است، در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با «مولود چاووش اوغلو»، همتای ترکیه‌ای خود تصریح کرد: موضع عراق در قبال هدف قرار گرفتن کشورهای همسایه واضح و روشن است و قانون اساسی ما این اجازه را به هیچ طرفی نمی‌دهد تا از اراضی عراق علیه کشورهای همسایه فعالیتی صورت گیرد.

فواد حسین افزود: سیاست عراق در قبال سوریه نیز روشن است و ما برای استقلال و تضمین امنیت این کشور تلاش می‌کنیم چرا که وضعیت سوریه مستقیما بر وضعیت عراق تاثیرگذار است و ما همه تلاش خود را برای ثبات سوریه بکار می‌گیریم و موضوع حضور نماینده عراق در نشست‌های مربوط به سوریه را مطرح کردیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی عراق گفت: در مذاکرات با طرف ترکیه‌ای به مسائل منطقه‌ای و مناسبات ایران و امریکا پرداختیم زیرا این روابط بر منطقه و عراق تاثیرگذار است، ما با ایران درباره دورسازی تنش از عراق و منطقه گفت‌وگو خواهیم کرد همچنین موضع ما در قبال درگیری آذربایجان و ارمنستان روشن است.

وی افزود:در دیدار با چاووش اوغلو همچنین درخصوص اهتمام مشترک به موضوعات اقتصادی، آب و امنیت، وضعیت بحران شورای همکاری و آشتی و مصالحه این کشورها گفت‌وگو شد و ما اعلام کردیم که موضع ما در این باره واضح است و خواهان آشتی میان این کشورها هستیم.

فواد حسین در مورد سفر «مصطفی الکاظمی»، نخست‌وزیر عراق به ترکیه تاکید کرد: فردا الکاظمی به ترکیه سفر خواهد کرد و انتظار داریم طی این سفر به نتایج مثبتی دست یابیم و یادداشت‌های تفاهم با ترکیه امضا کنیم.

وی گفت: از سفر وزیر امور خارجه ترکیه به عراق در آغاز سال جدید میلادی و نیز سفر رئیس جمهوری این کشور به بغداد استقبال می‌کنیم.

فواد حسین در پایان اظهار داشت: با طرف ترکیه‌ای همچنین درخصوص بازگشت به توافق 2009 میلادی برای ورود بدون ویزای عراقی‌ها به ترکیه گفت‌وگو کردیم.

از سوی دیگر، وزیر امور خارجه ترکیه از برگزاری نشست اقتصادی سران دو کشور در عراق خبر داده و افزود: آنکارا از یکپارچگی عراق و پاکسازی اراضی این کشور از تروریست‌ها دفاع می کند.

چاووش اوغلو با بیان اینکه توافق لغو ویزا میان ترکیه و عراق به دلیل داعش و شرایط اخیر عراق اجرایی نشد، اظهار داشت: ویزا اهمیتی ندارد و به زودی برای لغو آن اقدام خواهیم کرد.

وی درخصوص پ ک ک اظهار داشت: این حزب، دشمنی است که به مخالفان خود در عراق و سوریه حمله می کند.

منبع
بغداد الیوم

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا