خبر اولسرخط خبرها

الکاظمی: خواستار بهترین روابط با همه همسایگان خود به دور از دخالت در امور داخلی هستیم

نخست وزیر عراق، در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با رئیس جمهور ترکیه بر اهمیت روابط تاریخی عراق و ترکیه و ضرورت گسترش آن تأکید کرد.

میدل ایست نیوز: «مصطفی الکاظمی»، نخست وزیر عراق، در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با «رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهور ترکیه، بر اهمیت روابط تاریخی عراق و ترکیه و ضرورت گسترش آن تأکید کرد.

براساس بیانیه رسمی دفتر نخست وزیر عراق او گفت که در دیدار با رئیس جمهور ترکیه مسائل مورد اهتمام مشترک و ضرورت تقویت همکاری‌ها براساس احترام متقابل و خودداری از دخالت در امور داخلی و رسیدن به موضعی یکپارچه درباره مسائل منطقه‌ای را بررسی کرده است.

الکاظمی تأکید کرد که دو کشور برای فعال سازی شورای روابط راهبردی عراق و ترکیه و کمیته مشترک عراق و ترکیه تلاش می‌کنند و افزود که عراق خواستار روابطی سازنده با همه همسایگان خود است و قصدی برای وارد شدن در هیچ محوری را ندارد و می‌خواهد با همه روابط خوب داشته باشد.

او ترکیه را یکی از مهم‌ترین شرکای تجاری عراق خواند و گفت که عراق امیدوار به نقش ترکیه در بازسازی زیرساخت‌های کشور و خواستار گسترش روابط اقتصادی و افزایش سرمایه‌گذاری‌های ترکیه در عراق است.

الکاظمی همچنین تأکید کرد که موضع عراق در محکوم کردن هرگونه فعالیت تروریستی و ناموجه دانستن استفاده از خاک عراق برای ایجاد مزاحمت برای همسایگانش کاملا روشن است و افزود که اخیرا اقدامات مهمی در منطقه سنجار و مرزهای عراق و سوریه انجام شده تا این گروه‌ها امکان ورود به خاک عراق و اقلیم کردستان را نداشته باشند.

او همچنین از رئیس جمهور ترکیه برای سفر به عراق دعوت کرد.

در حاشیه مذاکرات هیئت‌های عراقی و ترکیه‌ای دو موافقت‌نامه همکاری فرهنگی و اجتناب از مالیات مضاعف امضا کردند.

نخست‌وزیر عراق صبح امروز در رأس هیئتی بلندپایه وارد ترکیه شد.

پایگاه خبری «العربی الجدید» به نقل از منابعی از «هیئت وزارتی همراه نخست وزیر عراق» خبر داد که مذاکرات عصر امروز «مصطفی الکاظمی» با «رجب طیب اردوغان» بسیار سازنده و مثبت بوده است.

به گفته این منابع در مذاکرات هیئت‌های عراقی و ترکیه‌ای که به ریاست نخست‌وزیر عراق و رئیس جمهور ترکیه انجام شد، موضوع سهمابه عراق از رودخانه‌های دجله و فرات و پرونده حزب کارگران کردستان و عملیات ترکیه در خاک عراق از مهم‌ترین پرونده‌های مورد بحث بوده است.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا