اقتصادیخبر اول

قانون بودجه عراق با کسری بودجه 58 هزار میلیارد دیناری و نفت 42 دلاری تنظیم شده است

در این لایحه مجموع کل درآمدهای کشور 92 هزار میلیارد دینار پیش‌بینی شده که 73 هزار میلیارد دینار آن از فروش نفت تأمین می‌شود.

میدل ایست نیوز: در حالی که هنوز دولت عراق رسماً قانون بودجه 2021 این کشور را تصویب نکرده، رسانه‌های عراقی متن این لایحه را که در بیش از 500 صفحه تدوین شده منتشر کردند.

در این لایحه مجموع کل درآمدهای کشور 92 هزار میلیارد دینار پیش‌بینی شده که 73 هزار میلیارد دینار آن از فروش نفت تأمین می‌شود.

هزینه‌های عمومی نیز در این لایحه 150 هزار میلیارد دینار برآورد شده که نتیجه آن 58 هزار میلیارد دینار کسری بودجه است که 34 هزار میلیارد دینار آن را بانک مرکزی و بقیه را استقراض داخلی و خارجی تأمین می‌کند.

در این لایحه پیش‌بینی شده که دولت بتواند روزانه 3.25 میلیون بشکه نفت به قیمت 42 دلار به فروش برساند.

به موجب این لایحه دولت تصمیم گرفته که قیمت ارز را به 1450 دینار به ازای هر دلار برساند.

براساس این لایحه 3.25 میلیون کارمند دولتی از جمله 672 هزار کارمند اقلیم کردستان در عراق وجود دارند که هزینه‌های آنها 41.5 هزار میلیارد دینار است و 6 هزار میلیارد دینار هم حقوق دیگر و 20 هزار میلیارد دینار حقوق بازنشستگان و 9.6 هزار میلیارد دینار بابت بیمه و 4.6 هزار میلیار دینار بابت سود وام‌ها و 6.8 هزار میلیار دینار بابت اقساط وام‌ها پیش‌بینی شده است.

از بدهی‌هایی که در این قانون به آن توجه شده طلب ایران بابت گاز است که 1.11 هزار میلیارد دینار عنوان شده است.

همزمان رسانه های عراقی از جلسه فوق العاده کمیسیون اقتصادی مجلس عراق برای بررسی این لایحه که هنوز غیر رسمی است و نیز موضوع افزایش قیمت ارز خبر داده اند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا