خبر اولسیاسی

توقف فروش تسلیحات و فشار دیپلماتیک؛ آیا بایدن به جنگ عربستان علیه یمن پایان می‌دهد؟

با تکیه جو بایدن بر کرسی ریاست جمهوری امریکا، حمایت واشنگتن از ریاض در جنگ علیه یمن با اما و اگرهای فراوانی رو به رو خواهد شد.

میدل ایست نیوز: خاندان حاکم سعودی بیش از بقیه به «دونالد ترامپ»، رئیس جمهوری ایالات متحده امریکا مدیون است چرا که خدمات ترامپ به آنها تنها محدود به نجات وجهه ولیعهد سعودی پس از ترور خاشقجی نیست بلکه ترامپ حمایت سیاسی پررنگی از سعودی به عمل آورد و قراردادهای تسلیحاتی به ارزش چند میلیارد دلار با ریاض منعقد کرد، رئیس جمهوری امریکا یکی از معدود رهبران خارجی است که به دلیل خوی تاجرمسلکی‌اش به حمایت خود از عربستان در جنگ علیه یمن ادامه داد و در این مسیر، تنها کشور همسو با امریکا، بریتانیا است که حمایت غیر مشروطی از نظام سعودی به عمل آورد.

علیرغم خسارت‌های سنگین و فجایع انسانی جنگ یمن، ترامپ پشت سر بن سلمان ایستاد و از حق وتو خود علیه تلاش‌های کنگره برای توقف فروش تسلیحات امریکایی به عربستان استفاده کرد.

آیا بایدن، جنگ عربستان علیه یمن را متوقف می کند؟

بایدن به عنوان جانشین ترامپ که کار خود را در مقام ریاست جمهوری امریکا تقریبا یک ماه دیگر آغاز خواهد کرد، از جمله شخصیت‌هایی است که خواهان تغییر سیاست کنونی امریکا و نحوه تعامل با عربستان است، بایدن دولت امریکا را متهم به دادن چراغ سبز به نیروهای عربستان برای تداوم حملات علیه یمن کرده است و بارها و بارها وعده داده است که فروش تسلیحات به عربستان را متوقف و به حمایت واشنگتن از این کشور در جنگ یمن پایان خواهد داد؛ جنگی که بعد از گذشت 5 سال هیچ نتیجه ملموسی نداشته و کشته و زخمی شدن هزاران شهروند یمنی و نابودی زیرساخت‌های این کشور را به دنبال داشته است.

در این میان، بایدن اگر تصمیم به توقف حمایت از ریاض بگیرد، این امر پیامدهای سنگینی بر ائتلاف عربی خواهد داشت و گمان نمی‌رود عربستان بتواند بدون چراغ سبز و حمایت سیاسی و نظامی امریکا به این جنگ خانمان‌سوز ادامه داد چرا که ریاض صنایع تسلیحاتی پیشرفته‌ای ندارد و بزرگترین واردکننده تسلیحات در جهان به شمار می رود.

به گفته، «رابرت گوردان»، سفیر پیشین امریکا در ریاض، اگر امریکا فروش قطعات و لوازم جنگنده F-15 به نیروی هوایی عربستان را متوقف کند، طی 2 هفته شاهد توقف حملات هوایی عربستان علیه یمنی‌ها خواهم بود.

مخالفت لابی‌های طرفدار جنگ در امریکا

اقدام بایدن در توقف حمایت از عربستان می‌تواند منجر به ایجاد تغییر ریشه‌ای در مناسبات امریکا و عربستان از یک سو و همه خاورمیانه از سوی دیگر شود، بایدن پیشتر به شورای روابط خارجی کنگره امریکا اعلام کرد که واشنگتن باز دیگر تنها به دلیل خرید نفت یا فروش تسلیحات، اصول خود را نقض نخواهد کرد، اینها پیامدهایی است که از ذهن زمامداران سعودی به دور نبوده است و چه بسا دلیل انتظار 24 ساعته بن سلمان برای تبریک‌گویی به بایدن به شمار می رود.

اما به هر حال، هر گونه اقدامی برای پایان دادن به فروش تسلیحات با مقاومت شدید لابی‌ حامی جنگ و منتفع از آن رو به رو خواهد شد چرا که ارزش قراردادهای منعقد شده عربستان با شرکت لاکهید و ریتون و دیگر شرکت‌ها به میلیاردها دلار می‌رسد که از تداوم جنگ یمن سودهای سرشاری به جیب می زنند، این لابی‌ها با توجه به قدرت و نفوذ پررنگ خود در تصمیم‌گیری‌های دولت امریکا می توانند هر گونه تصمیم‌گیری بایدن در متوقف‌سازی حمایت از عربستان در جنگ یمن را با اما و اگرهای فراوانی رو به رو کند.

منبع
عربی بوست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا