خبر اولسیاسی

ورود اسقف اعظم مارونی لبنان برای حل اختلافات «میشل عون» و «سعد الحریری»

پاتریک ماروني لبنان وارد کارزار نزدیک‌سازی دیدگاه‌ها میان رئیس جمهوری و نخست‌وزیر مامور به تشکیل کابینه این کشور برای رفع اختلافات در مسیر تشکیل دولت جدید شده است.

میدل ایست نیوز: «بشاره الراعی»، اسقف اعظم مسيحيان ماروني لبنان وارد کارزار نزدیک‌سازی دیدگاه‌ها میان «میشل عون»، رئیس جمهوری و «سعد الحریری»، نخست‌وزیر مامور به تشکیل کابینه این کشور برای رفع اختلافات مانعِ از تشکیل دولت جدید علیرغم گذشت نزدیک به دو ماه از انتخاب الحریری شده است.

در همین رابطه، منبعی نزدیک به الراعی در گفت‌وگو با العربی الجدید گفت: پاتریک الراعی در تلاش است تا در حد توان وارد عمل شده و به رفع موارد اختلافی مانع از تشکیل دولت اقدام کند به ویژه که رابطه عون و الحریری به بن‌بست رسیده و تقریبا ارتباط میان این دو قطع شده است.

به گفته منبع مذکور، الراعی روز گذشته در دیدار با الحریری بر لزوم تداوم رایزنی‌ها میان وی و رئیس جمهوری برای رسیدن به دیدگاه مشترک به ویژه که وضعیت کنونی تاب تحمل اختلافات و دلخوری‌های سیاسی را ندارد، تاکید کرد.

منبع یاد شده اظهار داشت: دیدار الراعی با «جبران باسیل»، رئیس جریان ملی آزاد در همین رابطه و برای شنیدن دیدگاه‌ وی و بیان اختلافات کنونی و یافتن راهکارهای فوری به ویژه بعد از لغو سفر «امانوئل مکرون»، رئیس جمهوری فرانسه بوده است.

در همین ارتباط، الراعی امروز در کاخ ریاست جمهوری بعبدا با عون دیدار و تاکید کرد به هیچ عنوان احساس نکردم که وی به «ثلث معطل» اصرار دارد به خصوص که توافق و دیدگاه عمومی مبنی بر عدم تشکیل دولتی سیاسی و حزبی وجود دارد و باید دولت آتی از شخصیت‌های غیر مرتبط با احزاب باشد.( ثلث معطل یا یک سوم تضمینی به یک سوم به اضافه یک کرسی پارلمان اطلاق می‌شود.)

الراعی اظهار داشت اسامی همه وزرای معرفی شده را نمی داند و نقش وی، ارزیابی این افراد نیست بلکه این مساله به عون و الحریری باز می گردد اما دولت قوه مجریه کشور است و درست نیست که در سایه شرایط وخیم کنونی، کشور با دولت پیشبرد امور اداره شود.

در همین رابطه، الحریری پیشتر در بیانیه‌ای تصریح کرد: عون و جریان ملی آزاد به ریاست «جبران باسیل» خواهان استفاده از وتو در دولت آتی شده اند و به صورت ضمنی، مانع‌تراشی برای تشکیل دولت را به گردن باسیل انداخته‌اند.

الحریری هم فاش کرد که عون خواستار آن شده است که همه احزاب در دولت آتی نماینده داشته باشند؛ درخواستی که با تصمیم نخست‌وزیر مامور به تشکیل کابینه در ایجاد دولتی غیرحزبی منافات دارد.

دفتر رسانه‌ای ریاست جمهوری لبنان در پاسخ به سخنان الحریری اظهار داشت برخی در پی معرفی یک سویه وزرا به ویژه وزرای مسیحی بدون توافق با رئیس جمهوری هستند.

«نبیه بری»، رئیس پارلمان لبنان هم تاکید کرده است که روند تشکیل دولت جدید کاملا به بن بست خورده است و وارد دالانی شده‌ایم که نمی‌دانم چگونه از آن خارج خواهیم شد.

لبنان از 10 اوت به دنبال استعفای «حسان دیاب»در نتیجه پیامدهای انفجار بیروت، تاکنون بدون دولتی با اختیارات کامل اداره می شود.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا