خبر اولسرخط خبرهاسیاسی

وضعیت دشوار قسد در عین عیسی؛ تکرار سناریو عفرین یا تحویل شهر به حکومت سوریه؟

همه قراین و نشانه‌ها حاکی از آن است که منطقه عین عیسی در حومه استان رقه سوریه به محور منازعه‌ای جدید در منطقه شرق فرات تبدیل خواهد شد.

میدل ایست نیوز: همه قراین و نشانه‌ها حاکی از آن است که منطقه عین عیسی در حومه استان رقه سوریه به محور منازعه‌ای جدید در منطقه شرق فرات تبدیل خواهد شد به طوری که روس‌ها، نیروهای دموکراتیک سوریه (قسد) را در برابر دو گزینه مخیر کرده‌اند؛ یا تحویل عین عیسی به نظام سوریه یا چراغ سبز روسیه به ارتش ترکیه و گروه‌های مخالف همسو با آن برای پیشروی بیشتر در شمال شرق سوریه.

«عمر رحمون»، عضو هیات آشتی وابسته به نظام سوریه در توئیتی ضمن اشاره به ناکامی دمشق در اعمال فشار بر قسد به منطور تحویل عین عیسی نوشت: «خدانگهدار عین عیسی»، توئیت کوتاهی که دلیل ضمنی است مبنی بر اینکه این منطقه احتمالا مورد حمله گروه‌های همسو با ارتش ترکیه قرار خواهد گرفت، این در حالی است که برخی اخبار پیشتر از توفق مسکو، دمشق و قسد برای ایجاد مراکز ایست و بازرسی مشترک در عین عیسی خبر داده بودند.

از سوی دیگر، منابع نزدیک به قسد تاکید کردند: نیروهای دموکراتیک سوریه به دنبال عقب نشینی از هیچ منطقه‌ای به سود نظام سوریه نیستند و هر گونه امتیازدهی در عین عیسی مقدمه‌ای برای عقب‌نشینی از دیگر مناطق به همان بهانه یعنی حفاظت از قسد در برابر ارتش ترکیه خواهد بود.

این منابع توئیت عمر رحمون را تلاشی برای اعمال فشار آشکار بر قسد عنوان کردند و اظهار داشتند: تغییری در وضعیت صف‌آرایی گروه‌های مخالف سوریه ایجاد نشده است و هر دو طرف در آمادگی کامل به سر می برند اما هیچ نشانه روشنی مبنی بر قریب الوقوع بودن اقدام نظامی این گروه‌ها که در مسیر بین المللی حلب-لاذقیه تمرکز دارند، در دست نیست.

این منابع هر گونه حمله مخالفان را نقش آشکار توافق روسیه و ترکیه درباره منطقه شهر فرات قلمداد کردند؛ توافقی که به ارتش ترکیه اجازه تحرک در عمق 32 کیلومتری نوار مرزی مشترک با سوریه به مساحت 440 کیلومتر به استثنای شهر قامشلی را اعطا کرد اما عین عیسی در 37 کیلومتری مرز ترکیه قرار دارد.

منابع یاد شده تاکید کردند: طرف روسی تلاش دارد تا قسد را دربرابر دو گزینه قرار دهد؛ یا تحویل عین عیسی به نظام سوریه یا تکرار سناریو عفرین که روس‌ها به تُرک‌ها اجازه تسلط بر آن منطقه را در سال 2018 میلادی دادند.

در همین رابطه، دیدبان حقوق بشر سوریه تصریح کرد روز گذشته نشستی میان فرماندهان قسد، افسران روس و مقامات نظامی سوریه در نزدیکی عین عیسی برگزار شد که در آن درخواست روس‌ها برای تحویل این منطقه به نظام سوریه با مخالفت قسد رو به رو شد.

منابع محلی ضمن تاکید بر نیت قسد در دفاع از عین عیسی تصریح کردند که کُردها توپخانه و دیگر تجهیزات نظامی خود را در اطراف عین عیسی مستقر کرده‌اند و از اهالی این شهر خواسته اند که آن را ترک کنند زیرا تبدیل به منطقه نظامی شده است.

عین عیسی در 48 کیلومتری شمال استان رقه و در قلب منطقه شمال شرق فرات قرار دارد، قسد این منطقه را در سال 2016 میلادی از چنگال داعش بیرون آورد و آن را تبدیل به نقطه تمرکز نظامی و سیاسی خود کرد.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا