خبر اولسیاسی

استقرار نامنتظره نیروهای روسیه در «کریدور ایرانی» در سوریه

در اقدامی نامنتظره نیروهای روسیه وارد منطقه ای شدند که در ژئوپلتیک سوریه از آن به «کریدور ایرانی یاد می شود.

میدل ایست نیوز: در اقدامی نامنتظره نیروهای روسیه وارد منطقه ای شدند که در ژئوپلتیک سوریه از آن به «کریدور ایرانی» یاد می شود، یعنی مسیری که تهران را به دریای مدیترانه وصل می کند.

به موجب توافقی اعلام نشده میان نیروهای روسیه و نیروهای وابسته به ایران در البوکمال سوریه، نیروهای روسیه با ورود به این منطقه در مرزهای سوریه با عراق چند پاسگاه نظامی راه انداختند.

هیچ خبر رسمی درباره توافق روسیه با تهران درباره حضور نیروهای روسیه در این منطقه مطرح نشده اما شبکه «الحره» به نقل از منابع آگاه خبر داد که نیروهای تیپ پنجم که مورد حمایت روسیه هستند وارد روستای الهری در 5 کیلومتری مرز عراق شده اند و قرار است که در این روستا مستقر و نیروهای حزب الله لبنان و حزب الله عراق و جنبش نجباء عراق از این روستا خارج شوند.

این منابع افزوده اند که به موجب این توافقات تعدادی از پایگاه های نیروهای وابسته به ایران در البوکمال نیز در اختیار نیروهای روسیه قرار می گیرد.

براساس این گزارش، نیروهای تیپ پنجم با زرهی های روسیه و با برافراشتن پرچم روسیه وارد این منطقه شدند و تعدادشان چندان زیاد نبوده است.

این تحولات در حالی رخ داده که از سال 2017 که نیروهای وابسته به ایران در منطقه البوکمال مستقر شدند این منطقه بارها شاهد حملات هوایی اسرائیل و ائتلاف بین المللی بوده است.

به گفته این منابع، فرماندهان روسیه به ساکنان محلی تأکید کرده اند که هم به حملات هوایی و هم به حملات تروریستی داعش پایان خواهند داد بدون آنکه درباره نحوه تعامل با نیروهای وابسته به ایران در منطقه توضیحی بدهند.

خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) نیز با اشاره به این دیدارها تأکید کرد که هدف از آن تلاش برای خارج شدن نیروهای امریکا و ترکیه از منطقه بوده است.

از سوی دیگر، منابع مطلع تأکید می کنند که این اقدام روسیه در چارچوب تحرکات گسترده تر نیروهای روسیه می گنجد که از حدود دو هفته پیش آغاز شده است.

هفته گذشته خط «براوو» میان نیروهای سوریه و ارتش اسرائیل در بلندی های جولان نیز شاهد حضور نیروهای روسیه بود.

در شمال سوریه و منطقه رقه که در کنترل نیروهای کرد است نیز نیروهای روسیه از دو هفته گذشته تحرکاتی داشته اند.

«رائد جبر»، کارشناس مسائل سوریه، می گوید که این تحرکات روسیه در راستای تلاش برای ایجاد واقعیت های جدید در برابر دولت جدید امریکاست.

به گفته جبر روسیه که نمی داند دولت جدید امریکا در پرونده سوریه چه برنامه ای دارد در حال اقدامات لازم برای ایجاد واقعیت میدانی تازه در قبال نیروهای ایرانی و کرد و ترکیه و کرد تا پیش از بر سر کار آمدن دولت بایدن است.

منبع
الحره

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا