خبر اولسیاسی

پشت پرده اخراج عضو شاخص حزب الدعوه چه بود؟

یک منبع درون حزب الدعوه ابعاد گوناگون اختلافات «نوری المالکی» و «مهند الساعدی» را فاش کرد.

میدل ایست نیوز: پس از انتشار اسنادی درباره اخراج «مهند الساعدی»، از چهره های شاخص حزب الدعوه، یک منبع آگاه درون حزب حوادث پشت پرده این تصمیم را فاش کرد.

به گزارش پایگاه عراقی «العالم الجدید»، الساعدی چهره ای بود که همیشه در جلسات حزبی کارش با «نوری المالکی» به مجادله و دعوا می کشید، اما علت اصلی برکناری وی خروج سه چهره شاخص حزب الدعوه یعنی «حیدر العبادی»، «طارق نجم»، شیخ «عبدالحلیم الزهیری» از حزب الدعوه بود که هر سه روابط نزدیکی با الساعدی دارند.

یک منبع مطلع درون حزب الدعوه به این پایگاه خبری گفته که اختلافات الساعدی با دبیر کل حزب الدعوه به تابستان 2018 و ماجرای تشکیل ائتلاف دولت قانون برمی گردد که در نهایت باعث شد المالکی اجازه حضور الساعدی در نشست مجمع عمومی حزب الدعوه در ژوئیه 2019 را ندهد.

این منبع تأکید کرده که پیش از این نیز کمیته انضباطی حزب الدعوه عضویت مهند الساعدی را به مدت 5 سال به تعلیق درآورده بود اما این اقدام باعث نشد که الساعدی از انتقادات خود از عملکرد المالکی دست بردارد.

به گفته این منبع، اصلی ترین انتقادات الساعدی به دبیر کل حزب الدعوه تکروی و استبداد در اداره حزب، ناتوانی المالکی از حل اختلافات با جریان صدر، ضعف مدیریت که باعث شکاف بزرگ در حزب الدعوه شده و در هر انتخابات حزب الدعوه با دو فهرست متفاوت ائتلاف دولت قانون و ائتلاف نصر حاضر می شود.

این منبع افزوده که موضوع مورد اختلاف دیگر المالکی و الساعدی به موضوع مرجعیت مربوط می شود که الساعدی خواستار همراهی حزب الدعوه با مرجعیت آیت الله سیستانی در نجف اشرف است اما المالکی روابط خوبی با حوزه و مرجعیت شیعه در نجف اشرف ندارد.

براساس این گزارش، همچنین الساعدی به پرونده های فساد نوری المالکی و نزدیکانش نیز به شدت معترض است و خواستار تحقیق درباره 50 میلیون دلار اموال غیر منقولی شده که بعد از خروج نیروهای امریکایی از عراق در سال 2011 نوری المالکی کمیته ای برای تعیین تکلیف آن به ریاست پسر خود احمد المالکی تعیین کرد و هیچ گاه سرنوشت آن اموال مشخص نشد.

همچنین الساعدی خواستار تحقیق درون حزبی درباره سقوط موصل و اشغال تلعفر و پایگاه نظامی اسپایکر و فرار زندانیان از زندان ابوغریب چند ماه پیش از شکل گیری گروه تروریست داعش شده است.

مهند الساعدی از روحانیون شاخص حزب الدعوه است که تاکنون هیچ سمت سیاسی بر عهده نگرفته و از محبوبیت بالایی درون حزب برخوردار است.

روز پنجشنبه (17 دسامبر) رسانه‌های عراقی سندی منتشر کردند که نشان می دهد حزب الدعوه در سندی تأکید کرده که مهند الساعدی در تاریخ 5 دسامبر 2020 در مقاله‌ای با عنوان «علل عمیق خارج شدن جوانان از تشکیلات حزب الدعوه»، این حزب را «حزبی کهنه و فرسوده» و مدیریت دبیر کل آن را «باندی» خوانده و افزوده که دبیر کل حزب پیروانی دارد و غیر آنان از حزب طرد می‌شوند.

این حزب افزوده که الساعدی همچنین این اتهام را مطرح کرده که اموال حزب به حالت خانوادگی درآمده است و دبیر کل حزب و خانواده‌اش هرطور بخواهند در آن تصرف می‌کنند.

در این سند تأکید شده که پس از طرح این مطالب توسط این چهره حزبی، کمیته انضباطی تشکیل جلسه داده و در این جلسه برای همه اعضا روشن شده که الساعدی به ضوابط حزبی درباره «نقد سازنده» عمل نکرده است.

این سند افزوده که در نتیجه این بی توجهی به ضوابط حزبی همه اعضای کمیته انضباطی به اتفاق آرا به اخراج مهند الساعدی از عضویت حزب رأی داده‌اند.

منبع
العالم الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا