اقتصادیخبر اول

کاهش ارزش دینار در برابر دلار؛ وضعیت معیشتی مردم عراق در سال 2021 وخیم‌تر می‌شود

با کاهش ارزش دینار عراق در برابر دلار امریکا، قیمت بسیاری از کالاها و اجناس در بازار این کشور رو به افزایش نهاده است.

میدل ایست نیوز: مردم عراق با مرحله جدیدی از بحران‌ها دست به گریبان هستند؛ ارزش دینار در برابر دلار امریکا در حال کاهش است و تبعات این امر با افزایش تورم و گسترش فقر خود را بروز می‌دهد.

این دومین هفته متوالی است که بهای کالاهای مصرفی و مصالح ساختمانی رو به افزایش است و وضعیت معیشتی مردم دشوارتر و پیچیده‌تر می‌شود؛ امری که کارشناسان اقتصادی را به هشدار دادن درخصوص وخیم‌تر شدن مشکلات معیشتی و بروز خشم مردمی انباشت شده طی سالیان گذشته واداشته است. نرخ هر دلار در بورس الکفاح بغداد روز پنجشنبه گذشته از 1200 ماه دسامبر به 1320 دینار رسید.

در همین رابطه، کارشناسان امور اقتصادی تصریح کردند: علت افزایش جدید نرخ دلار به تلاش دولت برای کاستن از شکاف موجود میان درآمدهای ارزی حاصل از فروش نفت و هزینه‌های جاری کشور است به طوری که عراق ماهانه 3.4 میلیارد دلار مساوی با 4 تریلیون دینار از فروش نفت به دست می‌آورد که کفاف حقوق ماهانه 6 تریلیون دینار کارمندان را هم نمی‌دهد اما با کاهش ارزش دینار، میزان کسری بودجه تا حدی جبران شده و حجم درآمدهای عمومی افزایش می یابد.

کارشناسان معتقدند که کاهش ارزش دینار، رویکرد قطعی است که با درز بخش‌هایی از لایحه بودجه 2021 رنگ واقعیت به خود گرفته است؛ در سند مالی سال آتی، ارزش هر دلار امریکا به 1450 دینار خواهد رسید؛ امری که شهروندان را به صف کشیدن برای خرید دلار سوق داده است.

لایحه بودجه 2021 میلادی همچنین حاوی بندهای جنجال‌برانگیزی از جمله کاهش حقوق برخی کارمندان، اعمال مالیات بر بنزین و سیگار است.

در همین رابطه، «عزت الشابندر»، سیاستمدار و نماینده سابق پارلمان عراق در توئیتی نوشت: لایحه بودجه 2021 که دربرندارنده پیشنهادی برای افزای نرخ دلار همزمان با تداوم تزریق 250 میلیون دلار از سوی بانک مرکزی به قیمت 1190 دینار به بانک‌ها منجر به سقوط ارزش دینار و افزایش فقر در عراق می شود.

از سوی دیگر، «نجیبه نجیب»، نماینده پارلمان عراق در گفت‌وگو با العربی الجدید تصریح کرد:افزایش نرخ دلار دربرابر دلار تاثیر پررنگی بر قیمت کالاها به ویژه کالاهای وارداتی در بازار عراق داشته است.

وی افزود: 95 درصد از اجناس موجود در بازار عراق، کالاهای وارداتی از طریق ارز خارجی است، این بدین معناست که بهای کالاها ارتباط مستقیمی با نرخ دلار و بازتاب فوری بر قدرت خرید و وضعیت معیشیتی شهروندان دارد؛ شهروندانی که از به دلیل تاخیر در پرداخت حقوق‌ها و افزایش بیکاری از کمبود نقدینگی رنج می برند.

نجیب افزود: اغلب خرید و فروش‌ها و معاملات در بازار عراق نظیر فروش خودرو، املاک و اجاره با دلار پرداخت می‌شود لذا پیامدهای افزایش نرخ دلار منجر به بروز مشکلات اجتماعی در روزهای اخیر خواهد شد مگر اینکه دولت و بانک مرکزی در سیاست مالی و پولی خود بازبینی کرده و بر بازار ارز کنترل داشته باشند.

در همین ارتباط، «جمال کوچر»، عضو کمیسیون امور مالی پارلمان عراق تصریح کرد: رویکرد دولتی برای افزایش نرخ دلار با هدف کاهش کسری بودجه شدید در بودجه سال آتی وجود دارد چرا که یکی از راهکارهای کاهش این کسری بودجه، افزایش نرخ دلار است.

کوچر افزود: نرخ دلار در روزهای آتی به روند افزایشی خود ادامه خواهد داد، امری که به شکلی پررنگ بر شهروندان تاثیر خواهد گذاشت.

در این میان، شهروندان عراقی از گرانی افسارگسیخته کالاهای و اجناس گله دارند، «محمود الجمیلی»، شهروند عراقی به العربی الجدید گفت: افزایش ناگهانی نرخ دلار همزمان با حرف و حدیث‌ها از احتمال افزایش آن به بیش از 1500 دینار، بازار عراق را به متشنج کرده و منجر به افزایش قابل توجه قیمت اجناس شده است.

وی اظهار داشت: وضعیت معیشتی عراق روز به روز بدتر می‌شود و هیچ امیدی به بهبود وضعیت اقتصادی در سایه تسلط فاسدان بر بخش‌های مختلف دولت نیست.

این شهروند عراقی در پایان گفت: همه کالاهای وارداتی نظیر مواد غذایی، تجهیزات الکترونیکی، قطعات خودرو و غیره که با دلار وارد می‌شود، با افزایش شدید قیمت رو به رو شده است، امری که با توان خرید مردم به هیچ عنوان سازگاری ندارد.

بانک مرکزی عراق پیشتر پیش‌بینی کرده بود که اقتصاد این کشور به دلیل کاهش بهای نفت و پیامدهای سنگین اپیدمی کرونا و افزایش فشار بر ذخایر ارزی بانک مرکزی، اقتصاد این کشور کوچک‌تر خواهد شد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا