اقتصادیخبر اول

عراق اصلی ترین تأمین کننده نفت لبنان؛ با کدام پول؟!

وزارت نفت عراق اعلام کرد که درباره صادرات نفت به لبنان در سال 2021 براساس قیمت های جهانی به توافق رسیده است.

میدل ایست نیوز: وزارت نفت عراق با صدور بیانیه ای امروز (دوشنبه 21 دسامبر) اعلام کرد که درباره صادرات نفت به لبنان در سال 2021 براساس قیمت های جهانی به توافق رسیده است.

اعلام این موضوع پس از دیدار «احسان عبدالجبار»، وزیر نفت عراق، با «ریمون غجر»، وزیر انرژی لبنان، در بغداد انجام شد.

در بیانیه وزارت نفت عراق تأکید شده که حجم نفت صادراتی عراق به لبنان محدود خواهد بود و بعدا اعلام می شود و  افزوده شده که این نفت بخشی از نیاز نیروگاه های برق لبنان را تأمین می کند.

بحران مالی لبنان باعث شده که این کشور در پی کاهش هزینه هایی که بابت نفت می پردازد برآید و در نتیجه می کوشد که با خرید نفت خام از عراق آن را در پالایشگاه های داخل لبنان پالایش کند.

این توافق در حالی اعلام شده که قرارداد لبنان با شرکت الجزایری سوناتراک در پایان سال جاری میلادی به پایان می رسد و بسیاری در لبنان نگران اند که کشور بدون سوخت لازم برای راه انداختن نیروها گرفتار قطعی کامل برق شود.

پیش از جنگ داخلی لبنان، صادرات نفت عراق ازطریق خط لوله ای انجام می شد که کرکوک را به بندر طرابلس لبنان وصل می کرد و این کوتاه ترین راه عراق به مدیترانه بود، اما ناآرامی های جنگ باعث شد که این خط لوله از کار بیفتد و پالایشگاه نفت طرابلس که دیگر به کاری نمی آمد به مالکیت دولت عراق درآید.

منابعی در وزارت انرژی لبنان می گویند که با برخی رسیدگی ها می شود خط لوله نفت را احیا کرد اما پالایشگاه کاملا از کار افتاده است. به گفته این منابع، حتی اگر لبنان قرارداد کالا به کالا با عراق ببندد و بخواهد نفت خام خریداری شده را در مصر یا رومانی یا ایتالیا یا اسپانیا پالایش کند، باز هم باید هزینه سنگینی بابت حمل و نقل بپردازد.

این منابع لبنانی تأکید کرده اند که مذاکرات لبنان با عراق روند مثبتی دارد چون «مصطفی الکاظمی»، نخست وزیر عراق، تمایل جدی به کمک به لبنان دارد.

به گفته این منابع، لبنان در حال توافق با چند شرکت پالایش نفت در عراق است تا نفت خام را خریداری و توسط این شرکت ها پالایش کند و هزینه های آن را یک سال بعد بپردازد.

اما این نگاه خوشبینانه لبنان، در عراق دیده نمی شود. مقامات وزارت نفت عراق حاضر به اظهار نظر درباره سرنوشت مذاکرات نشده اند و می گویند که لبنان در اوایل تابستان گذشته پیشنهاد خرید نفت در قبال محصولات کشاورزی را داده بود.

اما یک مقام در وزارت نفت عراق که نخواست نامش فاش شود تأکید کرد که عراق در حال حاضر نیازمند پول است و ترجیح می دهد نفت خود را پیش فروش کند تا به پول برسد و فروش نسیه در وضعیت کنونی عراق منطقی نیست.

«کریستینا ابی حیدر»، مشاور حقوقی در بخش انرژی، می گوید که قرارداد نفت میان لبنان و عراق با دو مانع جدی روبه روست، یک اینکه عراق شرایط اقتصادی خوبی ندارد و ترجیح می دهد که سراغ قراردادهایی برود که سود بیشتری برایش داشته باشد به خصوص که اگر به فرض نفت خود را به صورت نسیه 6 ماهه یا یک ساله به لبنان بفروشد هیچ نشانه ای درکار نیست که عراق مطمئن باشد در آن زمان لبنان توانایی پرداخت بدهی خود را دارد.

به نظر ابی حیدر، مانع دیگر مشکلات زیرساختی است، چون لبنان پالایشگاهی که بتواند این نفت را در آن پالایش کند ندارد و امکانات مالی لازم برای بستن قرارداد با شرکتی دیگر را هم ندارد، ضمن اینکه پول و زمان لازم برای نوسازی پالایشگاه خود را هم ندارد.

او می افزاید که لبنان به زودی با بحران تازه ای در تأمین برق مواجه خواهد شد چون در حال حاضر 60 درصد سوخت لازم برای تولید برق را از سوناتراک الجزایر وارد می کند و قرارداد با این شرکت رو به انتهاست و دولت لبنان از 6 ماه پیش از این موضوع مطلع است اما هیچ کاری برای بستن قرارداد جایگزین نکرده است.

یک مقام در شرکت سوناتراک الجزایر اما تأکید می کند که با پایان مهلت قانونی قرارداد یک روز هم با دولت لبنان همکاری نمی کند و افزاید که دولت لبنان برای فرار از پاسخگویی درباره 45 میلیارد دلار پولی که  قرار بوده در 10 سال گذشته در بخش برق سرمایه گذاری شود مشغول بدنام سازی این شرکت است.

با این همه ریمون غجر، وزیر انرژی لبنان، با انتشار بیانیه ای تأکید کرد که گزارش ها درباره اینکه لبنان در سال جدید دچار مشکل قطعی کامل برق خواهد شد بی اساس است و وزارتخانه اش دست کم 4 راه حل برای موضوع سوخت تهیه کرده است.

منبع
ایندیپندنت

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا