اقتصادیخبر اول

افزایش 25 درصدی قیمت کالاها در عراق با کاهش ارزش دینار در برابر دلار

تصمیم غافل‌گیرکننده دولت عراق در کاهش 23 درصدی ارزش دینار در برابر دلار شوک اقتصادی بی‌سابقه‌ای به این کشور وارد کرد.

میدل ایست نیوز: تصمیم غافل‌گیرکننده دولت عراق در کاهش 23 درصدی ارزش دینار در برابر دلار امریکا، شوک اقتصادی بی‌سابقه‌ای به این کشور وارد کرد.

این تصمیم که از روز یکشنبه وارد فاز اجرایی شد، بر کاهش ارز دینار از 1184 به 1450 در برابر هر دلار امریکا تصریح دارد، اقدامی که منجر به افزایش دست‌کم 25 درصدی بهای کالاها در بازارهای عراق شده است.

در همین رابطه، «محمد الدراجی»، عضو کمیسیون امور مالی پارلمان عراق در گفت‌وگو با خبرگزاری آناتولی تصریح کرد: فرایند کاهش ارزش پول ملی، 10 تریلیون دینار (6.9 میلیارد دلار) برای دولت صرفه خواهد داشت.

الدراجی افزود: اما دولت می‌بایست پیش از تغییر ارزش دینار عراق، تدابیری و اقدامات پیشگیرانه‌ای انجام می‌داد تا شوک کمتری به بازار وارد می‌شد.

وی گفت: اگر نیمی از مبلغ حاصل از تغییر ارزش دینار برای ساماندهی به آثار منفی این اقدام هزینه شود، 5 تریلیون دینار (3.45 میلیارد دلار) آن نیز می‌تواند از سوی دولت برای پرداخت حقوق کارمندان در یک ماه مورد استفاده قرار گیرد.

به گزارش بانک مرکزی عراق، میانگین تورم در این کشور در اکتبر سال جاری به یک‌صدم رسید اما پیش‌بینی می‌شود که این آمار پس از کاهش ارزش دینار شاهد افزایش قابل ملاحظه‌ای باشد.

وزارت دارایی عراق تصمیم کاهش ارزش دینار را در راستای مقابله با بحران مالی کنونی که ناشی از سقوط بهای جهانی نفت و پیامدهای سنگین شیوع اپیدمی کروناست، اعلام کرده است.

عراق به عنوان کشوری با اقتصاد رانتی، 95 درصد بودجه خود را از محل فروش نفت تامین می کند.

دولت عراق روز گذشته لایحه بودجه 2021 میلادی به ارزش 150 تریلیون دینار (103 میلیارد دلار) را با کسری بودجه 63 تریلیون دیناری (43 میلیارد دلاری) تصویب کرد و انتظار می‌رود پارلمان طی روزهای آتی به بررسی این لایحه اقدام کند.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا