اقتصادیخبر اولسیاسی

ساخت بندر فاو در عراق و اهمیت استراتژیک آن

بندر فاو قادر به ایجاد 14 هزار شغل برای مردم عراق است و می تواند سالانه 1-3 ملیارد دلار به خزانه عراق اضافه  کند.

میدل ایست نیوز: به نوشته وبگاه الحره، از تاریخ 5 آوریل 2010 ، عراقی ها پروژه بندر بزرگ فاو را آغاز کردند، پروژه ای که به گفته «نوری المالکی»، نخست وزیر سابق عراق قرار بود یکی از برجسته ترین نشانه های مرحله جدید در عراق باشد.

این پروژه که هزینه آن حدود 4.6 ملیارد دلار تخمین زده می شود، قرار بود در طول چهار تا پنج سال به اتمام برسد، ولی پس از گذشت 10 سال از آغاز آن به جز موج شکنی که در کتاب رکوردهای گینس ثبت شده است بخش دیگری از این پروژه تکمیل نشده است.

«سلمان مهیوب»، کارشناس حمل و نقل بین المللی به وبگاه الحره گفت:  بندر فاو می تواند به راحتی عراق را به مقصدی برای تجارت و حمل و نقل جهانی تبدیل کند، زیرا مسافت نسبتاً کوتاهی که عراق را به بنادر دریای سرخ و مدیترانه متصل می کند به عنوان یک کانال خشک عظیم می تواند بخش بزرگی از تجارت جهانی را منتقل کند.

انتظار می رفت که عراق بتواند هزینه ساخت بندر را تنها در طول سه یا چهار سال پس از افتتاح آن باز یابد تا چنان که سلمان مهیوب عنوان کرد آن را به یک سرمایه گذاری باورنکردنی تبدیل کند.

به گفته «مجاب عبد الستار»، تحلیلگر سیاسی، اهمیت بسیار بندر و تاثیر آن در تجارت جهانی آن را به هدفی منطقه ای تبدیل کرده است.

وی در ادامه به وبگاه الحره گفت: از روز اولی که رسانه های عراق تصمیم برای ساخت این بندر را اعلام کردند، ایجاد موانع و سنگ اندازی در برابر پروژه آغاز شد.

در حالی که در بندر مبارک کویت که تنها چند کیلومتر با بندر عراق فاصله دارد و مهم ترین رقیب آن به شمار می آید کار با سرعت بالایی پیش می رود، شرایط همچنان در کشور عراق پیچیده است.

یک کمیته پارلمانی عراق گفت که ادعاهای مبنی بر بازی با ویژگی های بندر به گونه ای که آن را به نفع بندر بزرگ مبارک در کرانه مقابل خورعبدالله ناتوان از میزبانی کشتی ها کند، بررسی خواهد کرد.

«برهان المعموری»، عضو کمیته خدمات پارلمان عراق در نشستی مطبوعاتی گفت: تاخیر متعمدانه ای در پرونده ساخت بندر فاو وجود دارد.

در کنار این اتهامات، کارزاری رسانه ای به راه افتاد که گروهی در دولت و پارلمان عراق را به توافق برای آغاز پروژه اتصال راه آهن با کویت متهم می کند، پروژه ای که گفته می شود بندر مبارک را به جای یک بندر بسیار مهم به یک بندر داخلی بی اهمیت تبدیل می کند.

روسای دولت و پارلمان عراق هر دو این اتهامات را رد کردند و «مصطفی کاظمی»، نخست وزیر عراق اطمینان داد که هیچ توافقی برای اتصال راه آهن بدون بررسی آن انجام نخواهد شد.

به گفته سلمان مهیوب طراحی اصلی بندر فاو که شامل ساخت یک شهر و تاسیسات گردشگری و دریاچه ها است قادر به ایجاد 14 هزار شغل برای مردم عراق است و می تواند سالانه 1-3 ملیارد دلار به خزانه عراق اضافه  کند.

مجاب عبدالستار می گوید اهمیت بندر فاو تنها اقتصادی نیست، بلکه سیاسی و دیپلماسی و نظامی نیز هست و به همین دلیل فکر می کنم با چالش های بسیاری رو به رو است.

به نوشته وبگاه آناتولی، مدتی پیش 100 نماینده پارلمان عراق خواستار لغو توافق خور عبدالله که در سال 2012 با کشور کویت امضا شده است، شدند.

اعضای نمایندگان پارلمان که موافق لغو توافق با کویت هستند، می گویند این توافق به دلیل تنگ بودن کانال آبی خورعبدالله در سمت عراق تاثیر بسیار زیادی در پروژه ساخت بندر بزرگ فاو دارد.

به نوشته وبگاه آرتی عربی، شرکت عمومی بنادر عراق اعلام کرد که شرکت چینی از رقابت کنار گذاشته شده و شرکت کره ای دوو برای اجرای پروژه بندر بزرگ فاو انتخاب شده است.

پیش از این وزارت حمل و نقل عراق انصراف شرکت کره ای دوو برای تکمیل پروژه ساخت بندر بزرگ فاو را اعلام کرده بود.

در تاریخ نهم اکتبر گذشته، شرکت کره ای دوو پس از پیدا شدن جسد حلق آویز شده مدیرش، توقف کار بر پروژه بندر بزرگ فاو در بصره، جنوب عراق را اعلام کرده بود.

به نوشته وبگاه الحره، قتل مدیر شرکت دوو در بصره حتی پس از اینکه وزارت کشور عراق آن را خودکشی اعلام کرد، شک و تردید در احتمال اجرای این پروژه را بازگرداند.

شرکت سازنده بندر فاو در زمان «عادل عبدالمهدی»، نخست وزیر سابق عراق به دلیل تهدید و فشار از سوی برخی گروه های مسلح بارها ناچار به توقف کار شده است.

به نوشته وبگاه الجزیره، بر اساس طراحی شرکتی ایتالیایی، ظرفیت بندر در حال ساخت فاو سالانه 99 ملیون تن برآورد شده است تا به یکی از بزرگترین بنادر خلیج فارس و به دهمین بندر جهان تبدیل شود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا