خبر اولسیاسی

درخواست امارات، بحرین و اسرائیل برای حضور در مذاکرات آینده با ایران

سفیران امارات، بحرین و اسرائیل در گفت‌وگویی با پولیتیکو خواهان شرکت در هرگونه مذاکره احتمالی غرب با ایران شدند.

میدل ایست نیوز: تعدادی از سرسخت ‌ترین کشورهای مخالف توافق هسته‌ای با ایران از دولت آتی امریکا می‌خواهند به آنها نیز اجازه اظهار نظر، یا حتی اجازه حضور در مذاکرات احتمالی آتی، با تهران را بدهد.

نشریه خبری اینترنتی پولیتیکو در گزارشی با ذکر این مقدمه نوشت، دو کشور عضو شورای همکاری به همراه اسرائیل، این ایده را در محافل خصوصی و عمومی مطرح کرده‌اند.

به دنبال پیروزی «جو بایدن»، رئیس جمهوری منتخب امریکا، احتمال مذاکره تهران و واشنگتن افزایش یافته است.

گفتنی است «دونالد ترامپ»، رئیس جمهوری امریکا چند ماه پس از ورود به کاخ سفید به طور رسمی از توافق هسته ای ایران تحت عنوان برجام خارج شد.

سفیران سه کشور در گفت‌وگو با پولیتیکو بر این نکته تاکید داشتند که آنها منافع بیشتری در مقایسه با ایالات متحده در مذاکرات آینده با جمهوری اسلامی ایران بر سر فعالیت‌هایش دارند.

بنا به گفته تحلیلگران، نگرانی از فعالیت‌های هسته‌ای، موشکی و منطقه‌ای جمهوری اسلامی و تبدیل شدن ایران به یک تهدید مشترک، باعث نزدیکی برخی کشورهای عربی و مسلمان منطقه به اسرائیل شده است.

امارات متحده عربی و بحرین در ماه اوت اعلام کردند که با میانجیگری دولت امریکا، برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل توافق کردند؛ توافقی که در ماه سپتامبر در کاخ سفید به امضا رسید.

«یوسف العطیبه»، سفیر امارات در واشنگتن کنار گذاشتن کشورهای منطقه از مذاکرات آتی با ایران را یک «انتخاب اشتباه» دانسته و خواستار حضور متحدان اروپایی و خاورمیانه‌ای امریکا در مذاکرات شده است.

وی در مصاحبه با پولیتیکو گفته است «امریکا باید روابط قوی با همه شرکای خود در اروپا و در خاورمیانه را حفظ کند و همراه با آنها بر سر میز مذاکره با ایران حاضر شود.»

«عبدالله الخلیفه»، سفیر بحرین در واشنگتن نیز به پولیتیکو گفته است کشورش از «دخالت‌های ایران در امور داخلی خود» به ستوه آمده و «برای ما مهم است که بخشی از گفت‌وگو (با جمهوری اسلامی) باشیم.»

وی خاطر نشان کرده است «این ما هستیم که در ردیف جلوی هر تحولی صندلی داریم و این ما هستیم که باید متحمل هرگونه پیامدی باشیم.»

دولت ترامپ با این امید که بتواند با ایران به یک توافق بهتر و فراگیرتر که نه تنها برنامه هسته‌ای، بلکه فعالیت‌های موشکی و منطقه‌ای جمهوری اسلامی را نیز در بگیرد از برجام خارج شد.

به نوشته پولیتیکو، یکی از سخنگویان تیم انتقالی جو بایدن رئیس جمهوری منتخب ایالات متحده از حزب دموکرات، از اظهار نظر در مورد خواسته امارات، بحرین و اسرائیل، خودداری کرد.

منبع
الحرة

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا