خبر اولسیاسی

ائتلاف فتح و جریان صدر تدارکات خود را برای انتخابات آغاز كردند

ائتلاف فتح، شاخه سیاسی الحشد الشعبی، اعلام کرد که با همان ترکیب سابق در انتخابات شرکت می کند.

میدل ایست نیوز: با اینکه زمزمه هایی درباره احتمال تعویق انتخابات پیش از موعد عراق که نخست وزیر این کشور موعد آن را 6 ژوئن اعلام کرده، مطرح شده، برخی نیروهای سیاسی تلاش های خود برای تشکیل ائتلاف ها و ورود به کارزار انتخابات را آغاز کرده اند.

در این راستا ائتلاف فتح، شاخه سیاسی الحشد الشعبی، اعلام کرد که با همان ترکیب سابق در انتخابات شرکت می کند.

«نعیم العبودی»، رئیس فراکسیون ائتلاف صادقون، وابسته به عصائب اهل الحق با انتشار توئیتی نوشت که «دفتر انتخاباتی ائتلاف رسما تصمیم گرفته که در انتخابات پیش رو با همان گروه های سابق و در لیستی واحد در آنچه «رقابت شرافتمندانه برای ساختن عراق» خواند شرکت کند و تأکید کرد که این ائتلاف پایبندی به ارزش های دموکراتیک خواهد بود.

بدین ترتیب ائتلاف فتح متشکل از سازمان بدر به ریاست هادی العامری، تشکل السند به ریاست احمد الاسدی، و صادقون به ریاست قیس الخزعلی و مجلس اعلای اسلامی عراق به ریاست همام الحمودی خواهد بود.

العبودی در گفت وگو با «الشرق الاوسط» تأکید کرد که سران فتح درباره سازوکار شرکت در انتخابات با توجه به تغییر قانون انتخابات به توافق رسیده اند.

با این حال به نظر می رسد که دیگر تشکل های سیاسی شیعی از جمله ائتلاف دولت قانون به ریاست نوری المالکی و جریان صدر و جریان حکمت ملی به رهبری سیدعمار الحکیم و ائتلاف نصر به ریاست حیدر العبادی به دنبال ترکیب های تازه ای برای شرکت در انتخابات هستند.

جریان صدر پیش تر تأکید کرده بود که در حال «تعیین معیارهای لازم برای نامزدهایش در انتخابات است» و افزوده که این بار در پی نامزدهایی است که «به صورت خالص صدری باشند و به آزمایش های شرعی و عقیدتی و زبانی و سیاسی و غیره در این جریان تن دهند».

سیدعمار الحکیم نیز در هفته های گذشته ازجمله در مراسم عشای ربانی در چند کلیسا در بغداد بر ضرورت تشکیل ائتلافی فراقومیتی و فراطایفه ای برای ایجاد معادله سیاسی جدید یا «قرارداد جدید» در عراق تأکید کرده و آن را ضامن موفقیت در پروژه عبور عراق از بحران های کنونی دانسته است.

یک عضو ائتلاف فتح در گفت وگو با «العربی الجدید» تأکید کرد که این ائتلاف با همان نام سابق در انتخابات شرکت می کند و فعالیتش بر بغداد و استان های جنوبی متمرکز خواهد بود و می کوشد که چهره هایی تازه و مقبول را به خود جذب کند.

اما «فادی الشمری»، از سران جریان حکمت ملی عراق، تأکید کرد که نیروهای شیعی با یکدیگر توافق کرده اند که در کارزار انتخاباتی علیه یکدیگر فعالیت نکنند اما قرار نیست به صورت یکپارچه در انتخابات حاضر شوند.

پیش از این سید مقتدی صدر با انتشار بیانیه ای خواستار «ترمیم بیت شیعی» شده بود. فراخوانی که به نظر می آید کسی چندان اعتنایی به آن نکرد.

نعیم العبودی درباره این فراخوان صدر گفت که چنین گفت وگوهایی می تواند مهم باشد اما برای این کار مذاکراتی عمیق لازم است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا