خبر اولسیاسی

ایرج مسجدی: عاملان حمله به سفارت امریکا را نمی شناسیم/ رابطه ایران با الکاظمی سازنده و مثبت است

سفیر ایران در بغداد تاکید کرد که ایران عاملان حمله به سفارت امریکا در بغداد را نمی شناسد و هرگز این اقدامات را تایید نمی کند.

میدل ایست نیوز: «ایرج مسجدی»، سفیر ایران در بغداد در مصاحبه ای تلویزیونی اعلام کرد که ایران نمی داند چه کسانی سفارت امریکا را هدف قرار می دهند و هرگز اقدامات این چنینی را نخواهد پذیرفت.

وی همچنین با اشاره به افزایش تنش بین ایران و امریکا گفت که تنش پس از پاسخ ایران به ترور سردار سلیمانی متوقف شد.

سفیر ایران در بغداد رابطه ایران با دولت مصطفی الکاظمی را سازنده و مثبت در زمینه های مختلف عنوان کرد.

وی همچنین تاکید کرد که الکاظمی از دوستان قدیمی ایران است و رابطه ایران با او خوب است.

مسجدی با اشاره به اینکه ایران در امور داخلی عراق دخالت و اقدام به اعمال سیاست های خود نمی کند، آتش زدن کنسولگری ایران در تظاهرات را امری تاسف بار خواند و گفت که کنسولگری ها خدمات ارائه می کنند و فرض بر این است که باید از مصونیت ویژه ای برخوردار باشند.

سفیر ایران در بغداد تاکید کرد که ایران نمی خواهد عراق صحنه درگیری با امریکا باشد و ضمن اعلام اینکه ایران هیچ نقشی در حمله به سفارت امریکا در بغداد نداشته گفت که ایران از هیچ طرفی برای اقدام به حمله به سفارت حمایت نمی کند.

وی اشاره کرد که سردار قاآنی مسئول پرونده عراق در ایران است و گفت که وی درخصوص عملیات حمله به سفارت امریکا میانجیگری نکرده است.

مسجدی ترور سردار شهید قاسم سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس را جنایتی تاریخی خواند و اظهار داشت که ایران حق پاسخ و انتقام از امریکایی ها را نزد خود حفظ می کند.

وی عنوان کرد که انتقام از ترور شهید سلیمانی ضرورتا نظامی نخواهد بود و اخراج نیروهای امریکایی از منطقه نیز به مثابه انتقام از خون شهید سلیمانی خواهد بود.

مسجدی تضعیف نقش امریکا در منطقه را نیز از دیگر گزینه های انتقام ترور سردار سلیمانی دانت و گفت که هیچ کس همانند شهید سلیمانی نیست که ایران شخصا اقدام به قصاص عاملان ترورش کند.

سفیر ایران در بغداد مصوبه پارلمان عراق برای اخراج نیروهای امریکایی را تصمیمی ملی و شجاعانه خواند و صحبت از دخالت ایران در این مصوبه را بی احترامی به عراق دانست و گفت که قوه قضائیه ایران پرونده ویژه ای برای ترور سردار سلیمانی باز کرده است و تاکید کرد که ایران و عراق بر سر پیگرد عاملان ترور سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس همکاری می کنند.

وی همچنین گفت که ایران، عراق را در حادثه ترور سردار سلیمانی مقصر نمی داند و از همه ملت های منطقه که مخالف حضور نیروهای امریکایی در منطقه هستند حمایت می کند.

مسجدی در بخش دیگری از سخنانش به مبادلات تجاری ایران با عراق اشاره کرد و گفت که بخش مهمی از این مبادلات از طریق دینار عراق انجام می شود.

وی تغییر در ارزش دینار عراق را موثر بر پرونده های تجاری دانست و گفت که نرخ جدید دینار در برابر دلار برای اکثر تاجران مناسب است.

مسجدی تاکید کرد که ایران تمایل دارد مبادلات تجاری با عراق دوجانبه باشد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا