خبر اولسیاسی

شرکت انگلیسی متهم در پرونده ترور سردار سلیمانی چیست و در عراق چه می کند؟

روز گذشته با مطرح شدن پرونده قضایی ترور سردار حاج قاسم سلیمانی نام شرکتی انگلیسی به نام «جی فور اس» (G4S) مطرح شد.

میدل ایست نیوز: روز گذشته با مطرح شدن پرونده قضایی ترور سردار حاج قاسم سلیمانی در نزدیکی فرودگاه بین المللی بغداد، نام شرکتی انگلیسی به نام «جی فور اس» (G4S) که شرکت پیمانکار تأمین امنیت فروگاه بغداد است مطرح شد.

«علی القاصی مهر» دادستان تهران روز چهارشنبه در گزارش خود درباره روند پیگیری حقوقی پرونده ترور سردار سلیمانی، تأکید کرد که «یکی از موضوعات مهم و قابل توجه در این پرونده، نقش شرکت انگلیسی «جی فور اِس» در ترور فرمانده سپاه قدس است که مسئولیت تأمین امنیت پرواز فرودگاه بغداد را بر عهده داشته و عوامل این شرکت به محض ورود سردار سلیمانی و همرزمانش به فرودگاه، اطلاعات آن‌ها را در اختیار تروریست‌ها قرار داده اند که صدور نیابت لازم برای شناسایی آن‌ها در دستور کار قرار گرفته است».

قیس الخزعلی، دبیر کل عصائب اهل الحق» نیز گفت که شرکت انگلیسی «جی فور اس» که امنیت فرودگاه بغداد را در دست دارد، در بخشی از ماموریت تایید هدف برای اجرای عملیات ترور مشارکت کرد.

وی افزود: رویه های معمول فرودگاه بغداد این بود که هر هواپیمایی که وارد فرودگاه می شد، شرکت «G4S» در مکان مشخصی در نزدیک هواپیما حضور داشته باشد اما آن روز، تنها روز و تنها باری بود که خودروی این شرکت تماما جلوی باند توقف می کند و این بدان معنا است که ماموریتی داشته است.

اما «جی فور اس» چه شرکتی است و چه فعالیت‌هایی دارد؟

چنانکه تاریخچه این شرکت که در سایت رسمی آن منتشر شده نشان می‌دهد این شرکت  سال 2004 با ادغام یک شرکت انگلیسی و یک شرکت باسابقه دانمارکی ایجاد شد و کار اصلی آن ارائه خدمات امنیتی در سطح جهان است.

این شرکت به لحاظ درآمد بزرگ‌ترین شرکت امنیت جهان و با 533 هزار کارمند در رتبه سوم بزرگ‌ترین شرکت‌های بخش خصوصی جهان بعد از والمارت و فاکسکان قرار دارد و همچنین از بزرگ‌ترین شرکت‌ها در بورس لندن است.

«جی فور اس» علاوه بر خدمات امنیتی در عرصه مین‌زدایی نیز فعالیت می‌کند. محدوده فعالیت‌های این شرکت 85  کشور در هر پنج قاره جهان را در بر می‌گیرد، از کانادا و امریکا و امریکای لاتین تا هند و چین و ژاپن و اندونزی و نیوزیلند و استرالیا.

در میان کشورهای خاورمیانه نیز این شرکت در مصر، عربستان سعودی، امارات، بحرین، عمان، عراق، اردن، لبنان، ترکیه، کویت، و نیز سرزمین‌های اشغالی فعالیت می‌کند.

«جی فور اس» در عربستان

این شرکت در عربستان سعودی 21 دفتر و بیش از 13 هزار کارمند محلی دارد که در بخش‌های حمل و نقل، نفت و گاز، و آموزش فعال‌اند.

ضمن اینکه به دولت عربستان در تأمین امنیت ساختمان‌های حکومتی و امنیت ارتباطات و همچنین به چندین بانک و مرکز مالی عربستانی در حفظ امنیتشان کمک می‌کند.

«جی فور اس» در عراق

در سال 2015 این شرکت برنده قراردادی به ارزش 187 میلیون دلار برای تأمین امنیت شرکت گاز بصره شد.

در سال 2018 پس از آزادی موصل از دست تروریست‌های داعش، نیز این شرکت با همکاری دفتر سازمان ملل مسئولیت مین‌زدایی از شهر موصل را بر عهده گرفت.

پیش از اینها اما در سال 2006 در زمان نخست وزیری «نوری المالکی» این شرکت طی قراردادی مسئولیت امنیت فرودگاه بغداد را به عهده گرفت. این قرارداد در سال های 2010 و 2013 و در دولت های «حیدر العبادی» و «عادل عبدالمهدی» تمدید شد و تاکنون نیز ادامه دارد.

این شرکت بابت خدمات خود در فرودگاه بغداد 22.5 میلیون دلار در سال دریافت می کند.

این شرکت در گزارش خود در سال 2013 تأکید کرده که 840 کارمند در فرودگاه بین‌المللی بغداد دارد که 700 نفر از آنها شهروند عراق هستند.

پیمانکار این شرکت در عراق شرکت عراقی البرهان است که خود شرکتی با فعالیت‌های گسترده امنیتی و خدمات فرودگاهی است و ازجمله در فرودگاه بغداد فعالیت می‌کند. گفته می‌شود که این شرکت از قدیم‌ترین شرکت‌های وابسته به حزب الدعوه است.

اعتراضات و حاشیه ها

فعالیت‌های این شرکت امنیتی با اعتراضات و حاشیه‌هایی نیز همراه بوده است. در سال 2013 یک مرکز نروژی که درباره فعالیت‌های شرکت‌های چند ملیتی تحقیق می‌کند گزارشی منتشر کرد که براساس آن شرکت جی فور اس مسئولیت امنیت زندان‌های اسرائیل را برعهده دارد و در این زندان‌ها با فلسطینیان رفتارهای غیر انسانی می‌شود.

این گزارش باعث راه‌اندازی کمپینی برای بایکوت کردن این شرکت شد. ازجمله حزب کارگر انگلستان قرارداد خود با جی فور اس برای تأمین امنیت نشست‌های حزب را لغو کرد.

در پی این اعتراضات، این شرکت اعلام کرد که به فعالیت‌های خود در زمین های اشغالی کرانه باختری پایان می‌دهد هرچند فعالیت آن در زندان‌های اسرائیل ادامه یافت.

همچنین در سپتامبر 2020 دفتر این شرکت در محله قادسیه بغداد هدف حمله راکتی قرار گرفت که آسیب‌های شدیدی به دفتر زد هرچند تلفات انسانی نداشت.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا