اجتماعیخبر اول

حیوانات نادر در معرض انقراض در عراق

حدود 40 سال پیش، عراق سرزمینی مالامال از حیات وحش بود و در آن انواع مختلفی از گربه ها و شاهین ها و صدها نوع ماهی زندگی می کردند.

میدل ایست نیوز: به نوشته وبگاه انا مسافر(من مسافرم)، حیات وحش عراق در طول سال های جنگ و  از آغاز حمله آمریکا بسیار آسیب دیده است، ولی به گفته مجله نشنال جئوگرافیک، حدود 40 سال پیش، عراق سرزمینی مالامال از حیات وحش بود و در آن انواع مختلفی از گربه ها و شاهین ها و صدها نوع ماهی زندگی می کردند.

در دهه های اخیر به دلیل بی توجهی دولت به این مشکل و تمرکز آن بر مسائل مهم تر، مکان های حیات وحش بسیار کاهش یافته است و با وجود این همچنان می توان برخی حیوانات و پرندگان نادر را در عراق مشاهده کرد که برخی از این حیوانات مانند شِنگ و شنگ هندی و گربهٔ شنی در معرض خطر انقراض قرار دارند.

به نوشته وبگاه المعلومه، «مازن اکرم»، مدیر منطقه قزانیه (112 کیلومتری شرق بعقوبه) در گفت وگویی با وبگاه المعلومه گفت: 10 حیوان وحشی که بارزترین آنها آهوهای معروف به ریم هستند به دلیل شکار بیش از حد در محیط زیست خود در دره ها و تپه های مرز عراق و ایران در معرض خطر انقراض قرار گرفته اند.

اکرم در ادامه افزود محیط زیست مناطق مرزی دارای انواع نادری از حیوانات وحشی است که از زمان های بسیار قدیم در این منطقه زندگی می کرده اند و یکی از جاذبه های طبیعی این منطقه به شمار می آیند، ولی عدم توجه و اهمال دائم در کنار شکار بی رویه باعث کاهش تعداد این حیوانات شده و آنها را در معرض خطر نابودی قرار داده است.

به نوشته وبگاه المانیتور، برخی از مردم عراق به آهوهای نادر معروف به ریم به چشم کالاهای تجاری که در شبکه های اجتماعی داد و ستد می شوند، نگاه می کنند و شکارچیان به دنبال آنها هستند تا به عنوان غذا از آنها استفاده کنند.

به نوشته وبگاه العربی الجدید، به گفته « ترکی جیاشی»، مدیر منطقه حفاظت شده ای در جنوب عراق، به علت تنگنای مالی که کشور عراق با آن روبه رو است و علاوه بر عدم توان تامین نیازهای منطقه حفاظت شده از غذا و درمان، آنها برای تامین علوفه مناسب برای آهوهای باقی مانده، تصمیم به فروش مازاد آهوهای نر این مکان کرده اند، لازم به ذکر است که برای تغذیه کامل آهوها در یک روز به 200 کیلوگرم جو نیاز است که قیمت هر تن آن در بازارهای داخلی 350 هزار دینار (حدود 280 دلار) است و منطقه حفاظت شده ماهانه به 5 تا 7 تن نیازمند است.

آهوی ریم عراق از گونه های حیوانات در حال انقراض به شمار می رود، این حیوان از زمان حمله آمریکا به عراق در سال 2003، در موطن خود در بیابان انبار و صحرای مثنی و جنگل های دیالی با کشتار نامنظم و شکار بی رویه روبه رو بوده است.

پس از سال 2009، وزارت کشاورزی عراق به ایجاد مناطق حفاظت شده ای مانند این برای آهوها روی آورد و همچنین دولت از سال 2012 گردشگری شکار برای غیر عراقی ها را ممنوع کرد، در حالی که پیش از آن، عراق شاهد ورود گردشگران از کشورهای حوزه خلیج فارس و کشورهای دیگر بود که به دنبال شکار شاهین ها و پرندگان هوبره و گرازهای وحشی و آهوهای معروف به ریم و حیوانات نادر دیگر بودند که در محیط زیست مناطق بسیاری در کشور یافت می شوند.

کارمند بلند پایه ای در اداره محیط زیست بغداد به العربی الجدید گفت: امکان تامین حجم جوی مورد نیاز و درمان های لازم همه حیوانات منطقه حفاظت شده و ممانعت از فروش آنها وجود دارد.

وی افزود فروش آهوها راه حل مناسبی نیست و تنها راه حلی موقت برای چند ماه است و پس از آن بحران دوباره باز می گردد و دولت باید برای حل مشکل این منطقه حفاظت شده و بقیه مناطق مشابه آن وارد عمل شود.

«علی الرماحی»، عضو مجلس شهر سماوه در تماسی به العربی الجدید گفت: نمی توان آهوهایی را فروخت که جزئی از سفره ثروتمندان طرفدار گوشتشان خواهند شد در حالی که می توانستند در منطقه حفاظت شده به زندگی خود ادامه دهند.

به نوشته وبگاه العرب، «عبدالله حسن»، مهندس کشاورزی امیدوار است که دولت عراق دستورالعمل های سخت گیرانه ای را برای حفظ تعادل محیط زیست و عدم اجازه شکار بی رویه که به انقراض برخی از حیوانات نادر و در راس آنها آهوها منجر می شود در پیش گیرد.

وی در ادامه تاکید کرد که به تعویق افتادن فصل شکار آهوها و احتمال عدم برگزاری آن در سال جاری به علت انتشار ویروس کرونا به آهوها فرصتی برای تولیدمثل می دهد و آنها را از حمله شکارچیان در امان می دارد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا