اجتماعیاقتصادیخبر اولدیدگاه

آثار وخیم تغییرات آب و هوایی در عراق

انتظار می رود تغییر آب و هوا در عراق به کاهش میانگین بارش سالانه و افزایش طوفان های شنی و کاهش تولید بخش کشاورزی و افزایش شدت کمبود آب منجر شود.

میدل ایست نیوز:  به نوشته وبگاه برنامه عمران سازمان ملل متحد، زمین برای ما پیام های واضحی ارسال می کند که زبان آن، آتش سوزی ها و سیل ها و خشکسالی و انقراض موجودات زنده و بیماری ها است تا نیاز شدید ما به در پیش گرفتن روش و سبکی جدید را یادآور شود و تا بتوانیم در کنار یکدیگر بر روی این کره خاکی زندگی کنیم.

به نوشته وبگاه الحره، گزارشی از روزنامه واشنگتن پست تصویر تاریکی از آینده شرایط آب و هوایی بر روی کره زمین ترسیم می کند، در حین تغییراتی که برخی مناطق جهان شاهد آن است، به ویژه کشور عراق که بر اساس گزارش، گرمای باورنکردنی را در تابستان تجربه کرده است.

بغداد، پایتخت عراق در 28 ژوئیه گذشته شاهد درجه حرارت بی سابقه بوده و دما به 125.2 درجه فارنهایت رسیده است که از بالاترین درجه حرارت ثبت شده در جهان یعنی 123.8 که پنج سال پیش باز هم در بغداد ثبت شده، فراتر رفته است.

فراتر رفتن درجه حرارت از 122 درجه، زندگی انسان ها را در معرض تهدید قرار می دهد.

افزایش دمای هوا در عراق، بسیار بیش از متوسط افزایش دمای مورد انتظار کره زمین است.

بر اساس اعلام بیکرلی ارث، دمای زمین از پایان قرن نوزدهم تاکنون دو درجه فارنهایت افزایش یافته است، در حالی که عراق شاهد دو برابر این میزان افزایش دما یعنی حدود(4.1) درجه بوده است.

آنچه که بحران تغییرات آب و هوایی در عراق را وخیم تر کرده، تحریم ها و درگیری ها و فساد و قطع درختان و از بین رفتن زیر ساخت های کشور است.

به نوشته وبگاه الحره،  سازمان ملل متحد بر اهمیت  اقدامات آب و هوایی سریع توسط کشور عراق تاکید کرد، با توجه به این مسئله که عراق از بیشترین کشورهای آسیب دیده از تغییرات آب و هوایی است.

به گفته هیئت مساعدت سازمان ملل متحد برای عراق (یونامی)، این کشور از بیشترین کشورهای متاثر شده از تغییرات آب و هوایی در جهان است و انجام اقدامات آب و هوایی سریع در حمایت محیط زیست برای نسل های آینده ضروری است.

عراق با تهدیدات آب و هوایی متعددی رو به رو است، از جمله کمبود آب و بیابان زایی و افزایش دمای هوا.

بغداد پیشرفت در استراتژی آب و هوا را آغاز کرده است و در ماه سپتامبر، پارلمان عراق به پیوستن کشور به پیمان آب و هوای پاریس رای مثبت داد.

«برهم صالح»، رئیس جمهور عراق گفت عراق به سوی دوره جدیدی پیش می رود و به دنبال برنامه ریزی برای  افزایش تنوع اقتصادی است.

وی در حین نشست مجازی آرمان های اقلیمی افزود این امر شامل حمایت از انرژی های تجدید پذیر و دستیابی به  فن آوری های دوستدار محیط زیست است.

بر اساس گفته برهم صالح، هدف عراق، حمایت از توسعه انرژی های تجدید پذیر، دستیابی به فن آوری دوستدار محیط زیست و تقویت نقش جوانان و زنان در توسعه اقتصادی و آسیب پذیرترین بخش های جامعه عراق است که به صورت ویژه در برابر تأثیرات تغییرات آب و هوا و نوسانات اقتصادی  آسیب پذیر هستند.

« آنتونیو گوترس»، دبیر کل سازمان ملل متحد، رهبران کشورهای جهان را به اعلام وضعیت اضطراری آب و هوا در کشورهای خود دعوت کرد تا بی طرفی کربن حاصل شود.

وی افزود سطح کربن دی‌ اکسید در هوا به میزانی بی سابقه رسیده است و دمای هوای امروز ما به میزان 1.2 درجه گرم تر از دوره پیش از انقلاب صنعتی است.

وی در ادامه گفت آیا کسی می تواند منکر این حقیقت شود که ما اکنون با وضعیت اضطراری فاجعه باری رو به رو هستیم؟

به نوشته وبگاه سازمان ملل متحد در عراق، دولت عراق با همکاری برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد، برنامه سازگاری ملی را با هدف توانایی کشور در مقابله با تغییرات آب و هوا آغاز کرده است.

هدف از برنامه سازگاری ملی، کاهش آسیب های ناشی از آثار منفی ایجاد شده از تغییرات آب و هوا، به ویژه در کشورهای در حال توسعه از طریق برنامه ریزی استراتژیک مبتنی بر پیش بینی آینده است و برنامه های سازگاری ملی یکی از مهم ترین راه ها برای سازگاری با تغییرات آب و هوا به شمار می روند.

این پروژه سه ساله با بودجه تامین شده توسط صندوق آب و هوای سبز سازمان ملل متحد مورد حمایت قرار می گیرد.

انتظار می رود تغییر آب و هوا در عراق به کاهش میانگین بارش سالانه و افزایش طوفان های شنی و کاهش تولید بخش کشاورزی و افزایش شدت کمبود آب منجر شود و احتمال می رود که این شرایط تاثیرات خطرناکی بر سلامت مردم عراق داشته باشد، علاوه بر تاثیر بر دو بخش کشاورزی و صنعت که هر دو سهم بزرگی در تولید ناخالص داخلی کشور دارند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا