خبر اولسیاسی

مقام عراقی: تحقیقات نشان می دهد که مین گذاری در نفتکش عراقی کار یک طرف خارجی بوده است

یک مقام بلندپایه خبر داد که تحقیقات اولیه تیم امنیتی نشان دهنده دست داشتن یک طرف غیر عراقی در حادثه مین گذاری در کنار یک نفتکش در نزدیکی بندر بصره است.

میدل ایست نیوز: یک مقام بلندپایه در استان بصره خبر داد که نتایج تحقیقات اولیه تیم امنیتی نشان دهنده دست داشتن یک طرف غیر عراقی در حادثه مین گذاری در کنار یک نفتکش در نزدیکی بندر بصره است.

روز شنبه دستگاه امنیتی عراق از خنثی سازی این مین که به بدنه یک نفتکش اجاره ای شرکت نفت عراق چسبیده بود خبر داد و تأکید کرد که این خنثی سازی بدون هیچ خسارتی انجام شده است.

این شرکت در بیانیه خود تأکید کرد که این نفتکش از ماه نوامبر در این منطقه بوده و از آن برای ذخیره کردن نفت سیاه استفاده می شده است.

یک مقام بلندپایه در حکومت محلی بصره تأکید کرد که یک تیم امنیتی بلندپایه برای بررسی این حادثه از بغداد به بصره آمده و سه روز است که به تحقیقات خود ادامه می دهد.

این مقام گفته که نتایج اولیه تحقیقات نشان می دهد که این مین از خارج عراق آمده و در حال حاضر تلاش ها برای شناسایی طرف خارجی با همکاری یک شرکت پیشرفته امنیت دریایی ادامه دارد.

به گفته این مقام کارگذاشتن این مین کار یک گروه متخصص بوده و افراد آماتور توانایی چنین کاری را ندارند و هیچ گروهی در عراق ازجمله گروه های مسلح در این باره تخصصی ندارد ضمن اینکه این نوع مین اصلا در عراق وجود ندارد.

این مقام افزوده که کارگذاشتن این مین توسط یک یا چند فرد متخصص و با شنا کردن و رسیدن به بدنه نفتکش انجام شده است و تحقیقات برای شناسایی عاملان و هدف از این کار ادامه دارد.

«بدر الزیادی»، عضو کمیسیون امنیت و دفاع مجلس عراق، تأکید کرد که همه شواهد نشان می دهد که کارگذاشتن این مین عامل انسانی داشته و افرادی متخصص این کار را کرده اند.

او افزود که این مین 30 کیلوگرم وزن داشته است.

الزیادی گفت که بعید نیست که این اقدام به کارشکنی ها در روند ساخت بندر بزرگ فاو مربوط شود و هدف از آن ناامن جلوه دادن این منطقه باشد.

او تأکید کرد که انفجار این مین 40 درصد از صادرات نفت بصره کم می کرد.

«صفاء الاعسم»، کارشناس نظامی عراقی، نیز تأکید می کند که شکی نیست که یک دستگاه امنیتی خارجی این کار کرده و با این کار عمق استراتژیک اقتصادی عراق را هدف قرار داده است.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا