خبر اولسیاسی

مطالبات فزاینده پارلمان عراق برای تقویت توانایی های پدافند هوایی کشور

نمایندگان پارلمان عراق خواهان تقویت توانایی های پدافند هوایی کشور هستند و این مطالبات اخیرا افزایش یافته است.

میدل ایست نیوز: نمایندگان پارلمان عراق و برخی از مقامات سیاسی این کشور، مدتی است که درخواست های زیادی برای تامین مبالغ کافی در بودجه سال 2021 عراق برای تقویت توانایی های پدافند هوایی عراق که از سال 2003 و پس از اشغال عراق توسط امریکا کاهش یافته است، دارند.

با وجود اینکه مطالبات برای تقویت پدافند هوایی عراق پس از حمله جنگنده های اسرائیل به اردوگاه های گروه های مسلح عراق در سال 2018 و 2019 در نزدیکی مرز سوریه و مشخصا در غرب الانبار آغاز شد اما هنوز مقامات عراق اقدامی برای واردات سامانه های پدافند هوایی انجام نداده اند؛ پیش از این صحبت هایی درباره خرید سامانه اس 300 از روسیه و همچنین از چین به میان آمده بود اما هیچ یک از آنها محقق نشد.

در همین راستا «نایف الشمری»، رئیس کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق امروز دوشنبه گفت که عراق نیاز مبرمی به سامانه پیشرفته پدافند هوایی دارد.

وی در سخنانی که امروز درباره اوضاع و تنش های کنونی در منطقه بیان کرد گفت که عراقی ها قادرند از خود دفاع کنند.

از طرفی دیگر «عبدالخالق العزاوی»، عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق نیز تاکید کرد که اکثر مشکلات کشور به حریم هوایی کشور مربوط می شود و باید تجهیزات لازم و سلاح های مناسب با نوع تهدیدهای داخلی و خارجی تامین شود به خصوص در ارتباط با سامانه های پدافند هوایی مدرن که امنیت آسمان عراق را تامین می کند و مانع از تعرض به آن که مشکلاتی را به وجود می آورد می شود.

وی بیان کرد که کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق دیدگاه خود درباره میزان بودجه متعلق به تسلیحات در بودجه 2021 را مطرح خواهد کرد و اشاره کرد که باید به سراغ راه های جایگزینی از قبیل مبادله نفت با سلاح رفت.

در پاسخ به این درخواست ها، سرلشکر «یحیی رسول»، سخنگوی فرمانده کل نیروهای مسلح عراق تاکید کرد که کشورش به افزایش توانایی های پدافند هوایی نیاز دارد و امکان وتوی تجهیز تسلیحاتی ارتش عراق وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه نیروهای نظامی عراق تنش فعلی در منطقه را زیر نظر دارند، تاکید کرد که حاکمیت عراق خط قرمز نیروهای مسلح عراق است.

این مطالبات در پارلمان عراق در حالی صورت می گیرد که روز گذشته نخستین سالروز شهادت شهیدان سلیمانی، ابومهدی المهندس و همراهانشان بود؛ شهدایی که سال گذشته در عملیات تروریستی پهپادی امریکا به شهادت رسیدند.

یکی از سران ائتلاف فتح در پارلمان عراق تاکید کرد که عراق نیاز مبرمی به تقویت توانایی های پدافند هوایی دارد تا عملیات دیگری نظیر آنچه فرماندهان و نیروهای مسلح عراق را هدف قرار می دهد تکرار نشود.

وی به العربی الجدید توضیح داد که از دولت عراق خواسته شده تا امنیت آسمان عراق را تامین و همچنین در اخراج نیروهای خارجی از کشور به خصوص امریکایی ها تسریع کند.

روز گذشته «غضنفر البطیخ»، عضو ائتلاف فتح نسبت به احتمال تکرار حادثه فرودگاه بین المللی بغداد( شهادت شهیدان سلیمانی، ابومهدی المهندس و همراهانشان) هشدار داد و اشاره کرد که نگرانی هایی از احتمال هدف قرار دادن سایر شخصیت های عراقی وجود دارد.

گفتنی است عراق از ابتدای دهه 70 قرن گذشته میلادی جایگاه بالایی در میان کشورهای خاورمیانه در زمینه سامانه های پدافند هوایی و موشک های هوشمند داشت که بخشی از آنها را در داخل کشور می ساخت و بخش دیگری را از شوروی سابق، یوگسلاوی و فرانسه وارد می کرد.

سیستم پدافند هوایی عراق پس از اشغال عراق توسط امریکا در سال 2003 که تمام نهادهای حکومت از جمله نظامی منحل شدند، از هم فروپاشید.

همچنین بخوانید

فرماندهی پدافند هوایی عراق: هیچ هواپیمایی بدون هماهنگی و مجوز وارد حریم هوایی کشور نمی شود

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا