اجتماعیخبر اول

وزیر میراث فرهنگی ایران:آماده ترمیم طاق کسرا در بغداد هستیم

وزیر میراث فرهنگی ایران از آمادگی این کشور برای ترمیم طاق کسرا واقع در جنوب بغداد خبر داد.

میدل ایست نیوز: «علی اصغر مونسان»، وزیر میراث فرهنگی ایران گفت کارشناسان میراث فرهنگی در حال پیگیری صحت فرو ریختن بخشی از طاق کسرا هستند، پس از اعلام نتایج بررسی‌ها و در صورت تخصیص اعتبارات از سوی سازمان برنامه و بودجه و موافقت دولت، کارشناسان مرمت ایران برای مرمت این طاق باستانی به عراق اعزام می‌شوند.

مونسان با اشاره به قرار گرفتن طاق کسرا در کشور عراق گفت: این بنای تاریخی همواره برای ما از اهمیت زیادی برخوردار بوده است و حتما پیگیری می کنیم که کاری برای احیا و مرمت طاق کسرا انجام دهیم و پیش از این نیز همواره از همتایانم خواستم حفاظت این ابنیه تاریخی را جدی بگیرند و توجه بیشتر کنند چون این اثر تاریخی محدود به یک کشور نیست و به تاریخ دنیا و بشریت تعلق دارد.

وی افزود: البته کشور عراق به دلیل مشکلات ناشی از جنگ کمتر توانسته در حوزه میراث فرهنگی فعالیت داشته باشد.

مونسان افزود: امیدواریم با اختصاص بودجه ای، مرمت خوب و اصولی در این بنای تاریخی انجام شود تا چند سالی نگرانی ریزش در این بنا وجود نداشته باشد.

در روزهای گذشته، برخی افراد فعال در شبکه‌های اجتماعی عراق تصاویری از طاق کسری در بغداد منتشر کرده و نوشته اند که همزمان با آغاز سال ۲۰۲۱ بخشی از سقف این بنای تاریخی فرو ریخت.

مدائن شهری در عراق است؛ که آثار تاریخی ارزشمندی از امپراتوری ساسانیان را در خود جای داده که از آن جمله می‌توان به کاخ ساسانی «ایوان مدائن» یا «طاق کسری» اشاره کرد. ایوان مدائن در ۳۰ کیلومتری جنوب شهر بغداد، پایتخت عراق و ساحل رود دجله واقع شده و مهم‌ترین اثر تاریخی برجای‌مانده از ساسانیان محسوب می‌شود.

طاق اصلی این کاخ که بلندترین طاق خشتی ساخته‌شده به دست انسان است، ۳۵ متر ارتفاع، ۲۵ متر پهنا و ۵۰ متر طول دارد. این کاخ به دستور «شاپور اول» که در فاصله‌ سال‌های ۲۴۱ تا ۲۷۲ پس از میلاد بر سرزمین‌های امپراتوری ساسانیان حکومت می‌کرد، با نمایی از آجرهای زردرنگ و به شیوه‌ معماری پارتی ساخته شده است و یکی از شاهکارهای معماری دنیای باستان محسوب می‌شود و حتی آن را بزرگ‌ترین طاقِ ضربی شناخته‌شده‌ جهان می‌دانند.

منبع
ایرنا

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا