خبر اولسیاسی

چشم انداز آشتی کشورهای عضو شورای همکاری

تحلیلگران بیان می کنند که نشانه هایی وجود دارد که روند آشتی میان کشورهای عضو شورای همکاری را حتی به صورت جزئی با موفقیت رو به رو می کند.

میدل ایست نیوز: کارشناسان و تحلیلگران سیاسی معتقدند که برگزاری چهل و یکمین اجلاس سران شورای همکاری در شهر العلای عربستان، عزم و اراده سران کشورهای عضو شورای همکاری برای دستیابی به توافقی در جهت حل بحران شورای همکاری را پس از چند سال قطع روابط، آزمایش می کند.

به گفته کارشناسان، بیانیه ای که در تلویزیون کویت در شب گذشته در خصوص توافق بین عربستان و قطر بر سر بازگشایی مرزها پخش شد، نشانگر اراده دوجانبه عربستان و قطر برای دستیابی به پیش زمینه ای مشترک است.

تحلیلگران مسائل کشورهای عضو شورای همکاری بر این باورند که با وجود اعلام از سرگیری روابط بین عربستان و قطر، اما هنوز نوعی ابهام در رابطه با توافق حل بحران شورای همکاری وجود دارد چرا که اهداف برخی از کشورها در شورای همکاری هنوز در خصوص توافق با قطر برای حل بحران شورای همکاری هنوز مشخص نیست.

تحلیلگران بیان می کنند که نشانه هایی وجود دارد که روند آشتی میان کشورهای عضو شورای همکاری را حتی به صورت جزئی با موفقیت رو به رو می کند و این نشانه ها را می توان در تلاش های بی وقفه کویت برای پایان اختلافات میان کشورهای عضو شورای همکاری مشاهده کرد.

از دیگر نشانه ها می توان به فشار دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا برای به دست آوردن منافع بیشتر پیش از ترک کاخ سفید و همچنین مانع تراشی بحران شورای همکاری در برابر یکپارچگی تلاش های کشورهای عربی برای مقابله با چالش های امنیتی و سیاسی منطقه خاورمیانه اشاره کرد.

نقش کویت

تحلیلگران و متخصصان انتظار دارند که تلاش مستمر کویت برای حل بحران شورای همکاری یکی از شاخص های مثبت در حل اختلافات باشد که بیش از 3 سال ادامه دارد.

«علی السناد»، تحلیلگر رسانه و امور سیاسی گفت: کویت از زمان شروع بحران شورای، این بحران را جدی گرفته است، و «شیخ الصباح الاحمد»، امیر فقید کویت، به کشورهای عضو شورای همکاری سفرهای زیادی داشت تا علل بحران را شناسایی و راه حل ها را جستجو و دیدگاه های کشورهای عضو شورای همکاری را به هم نزدیک کند.

السناد افزود: حل بحران شورای همکاری یکی از اولویت های سیاست خارجی کویت است، زیرا اندکی پس از درگذشت شیخ صباح، بیانیه وزارت امور خارجه کویت نشانگر آغاز آشتی میان کشورهای عضو شورای همکاری بود.

وی توانایی کویت برای حل شورای همکاری را به چند دلیل نسبت داد از جمله تعهد کویت برای بی طرفی مثبت بین برادران خود در کشورهای عضو شورای همکاری در جستجوی یک زمینه مشترک که انگیزه این کشورها را برای پایان دادن به بحران ایجاد کند.

اجلاس امیدوار کننده

قطر روز گذشته اعلام کرد که تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر در چهل و یکمین اجلاس سران کشورهای عضو شورای همکاری شرکت خواهد کرد.

در همین رابطه، «ماجد الانصاری» رئیس آکادمی بین المللی مطالعات امنیتی قطر، گفت: مردم در کشورهای عضو شورای همکاری منتظر اجلاس سران شورای همکاری هستند تا شکاف سیاسی بین کشورهای محاصره کننده و قطر پایان یابد.

الانصاری مهمترین عامل موفقیت اجلاس سران را رفع اختلافات دانست و گفت که این امر تنها از طریق جو تشویق به آشتی اتفاق می افتد.

در همین راستا، وی ادامه می دهد: اهمیت زیادی درباره مکانیسم کسب اعتماد وجود دارد و شاید گشودن مرزهای دوحه و ریاض دروازه ورود هر دو طرف به مذاکرات مثبتی باشد که بر اختلافات غلبه کرده و صفحه جدیدی در تاریخ شورای همکاری  باز کند.

تمایل مردم برای آشتی کشورهای عضو شورای همکاری

«احمد الشیبه النعیمی»، تحلیلگر سیاسی و رسانه ای اماراتی، گفت که مردم در کشورهای عضو شورای همکاری که به روابط خویشاوندی مقید هستند، پس از بحران شورای همکاری به شدت تحت تأثیر قرار گرفته اند.

وی در این زمینه افزود: به دلیل محاصره قطر، مردم امارات تحت تأثیر ارتباط خانوادگی با اقوام خود در دوحه و حومه آن تحت تأثیر قرار گرفتند. بنابراین، نظر مردم در امارات کاملاً متفاوت از دولت آن کشور بود.

النعیمی توضیح داد: گسترش سرکوب سیاسی در امارات و انتشار قانون جلوگیری از همدلی با قطر، مانع از بیان نظرات شهروندان اماراتی در مورد محاصره قطر شد.

وی به الخلیج آنلاین گفت: با استناد به یک نظرسنجی آماری که توسط موسسه واشنگتن در مورد آشتی کشورهای عضو شورای همکاری و دیدگاه مردم امارات نسبت به آن انجام شد، مردم امارات عموماً این بیگانگی را قبول نخواهند کرد زیرا این بررسی نشان داد که اکثر اماراتی ها تمایل به آشتی دارند.

النعیمی معتقد است که طبق این مطالعه، اماراتی ها تمایل خود را برای آشتی در میان کشورهای عضو شورای همکاری نشان می دهند و محاصره قطر را رد می کنند.

منبع
الخلیج اونلاین

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا