اجتماعیخبر اول

کاشت بیش از 500 هزار نهال در مسیر زائران کربلا

عراق با همکاری ایران و پاکستان بیش از 500 هزار نهال در مسیر زائران کربلا خواهد کاشت.

میدل ایست نیوز: به نوشته وبگاه آستان قدس حسینی، تعدادی از موکب داران و صاحبان هیئت های حسینی در استان دیالی عراق، 4000 نهال درخت نخل را برای کاشت در مسیری که دو استان کربلا و نجف را به یکدیگر متصل می کند و هر ساله میلیون ها زائر در زمان مراسم زیارتی از آن عبور می کنند، اهدا کرده اند.

«هاشم قاسم»، یکی از اهداکنندگان در گفتگویی با وبگاه آستان قدس حسینی گفت: در عملیات کاشت نهال ها بیشتر موکب داران موجود در مسیر مشارکت داشته اند و این کار با همکاری اهالی شهر خالص در استان دیالی انجام می شود و این طرح، کاشت بیش از 4000 نهال نخل را در بر می گیرد.

قاسم که خود مسئول موکب( السیده شریفه) است، افزود این اقدام پس از درخواست عتبات عالیات شیعه برای درختکاری مسیر و به عهده گرفتن ادامه پروژه و تامین آب برای آبیاری نهال ها و با همکاری دولت های محلی استان کربلا و نجف انجام شد.

وی در ادامه تاکید کرد که نهال های نخل کاشته شده از انواع خوب و ممتاز مانند خرمای خستاوی و زاهدی و برحی و مکتوم هستند.

«لؤی عبدالکریم»، مدیر روابط و رسانه دبیرخانه عتبات عالیات شیعه گفت: پروژه طراحی شده شامل کاشت نهال در مسیری به طول 80 کیلومتر بین دو استان کربلا و نجف است.

وی افزود این پروژه شامل حفر حدود 104 چاه برای آبیاری دائم درختان است و کاشت نهال ها در دو طرف مسیر رفت و برگشت و همچنین در جزیره میانی با کاشت درختان دیگری انجام خواهد شد.

این کار با مشارکت اهداکنندگان از داخل و خارج عراق از جمله پاکستان و ایران و لبنان، علاوه بر آستان قدس حسینی و وزارت کشاورزی و نهال داران داخل عراق انجام می شود.

لؤی عبدالکریم افزود این پروژه در بهبود آب و هوا تاثیر خواهد داشت و باعث زیبایی مسیری خواهد شد که هر ساله ملیون ها زائر برای ادای زیارت روز اربعین امام حسین(ع) از آن عبور می کنند.

«مصطفی الیاسری»، صاحب مزرعه ای در مسیر کربلا-نجف می گوید: این فکر بسیار خوبی است  و برای زائرینی که پای پیاده به سمت کربلا می روند سایه ایجاد می کند و آنها را از اشعه خورشید حفظ می کند و افزود ما در این امر مشارکت کردیم و در چنین پروژه هایی که خدمت بزرگی به زائرین می کند، مشارکت خواهیم کرد و همچنین در خدمت هر شخصی خواهیم بود که خواهان تقدیم چیزی به زائرینی است که به سمت مرقد مطهر امام حسین(ع) در کربلا می روند.

شایان ذکر است که حمایت از این طرح و کمک  برای انجام آن از طریق دبیرخانه کل عتبات عالیات شیعه و دوستداران امام حسین(ع) در شهر خالص از توابع استان دیالی و همچنین دوستداران داخل و خارج عراق انجام شده است.

به نوشته وبگاه العهد نیوز، سازمان توسعه و بهبود محیط زیست عراق از کاشت 10 هزار درخت و 3 هزار نخل در دو طرف مسیر کربلا-نجف و در مسافتی بیش از 5 کیلومتر خبر داد.

«امال الدین الهر»، رئیس سازمان گفت: پروژه درختکاری و آماده سازی از طریق کمک های آستان قدس حسینی و عباسی و عشایر و دانشجویان دانشگاه ها و حشد شعبی و موکب های حسینی و وزارت کشاورزی انجام می شود.

وی افزود این مسیر در خدمت به زائرین امام حسین(ع) و کاهش حوادث رانندگی که ممکن است زائرین در مسیر پیاده روی به کربلا دچار آن شوند، سهم بسزایی دارد.

به نوشته وبگاه المعلومه، دبیرخانه عتبات عالیات شیعه اعلام کرد که آماده کردن جزیره های میانی برای کاشت بیش از 500 هزار نهال در مسیر زائران امام حسین(ع) در راه میان کربلا و نجف آغاز شده است.

«علی العادلی»، مسئول بخش کاشت در دبیرخانه به وبگاه المعلومه گفت: آماده سازی جزیره های میانی برای کاشت هزاران نهال از انواع مختلف در مسیر میان کربلا و نجف، علاوه بر آماده سازی ایستگاه های استراحت زائران آغاز شده است.

وی افزود کاشت این نهال ها در امتداد پنج ریف در طول مسیر خواهد بود و کشور پاکستان تعداد 500 هزار نهال و ایران 10 هزار نهال اهدا کرده اند و 5 هزار نهال از بخش باغداری وزارت کشاورزی و 3 هزار نهال از اداره بیابان زایی در وزارت است.

وی در ادامه گفت کار با آماده کردن جزیره های میانی و ایستگاه ها و حفر چاه های آرتزین برای کاشت درختان در نیمه ماه فوریه آینده آغاز شده است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا