خبر اولسیاسی

اعلام تغییراتی در استراتژی امنیت شهرها برای اطمینان دادن به مردم عراق

مسئولان امنیتی عراق اعلام کردند که برای اطمینان خاطر مردم پرونده امنیت شهرها به تدریج به نیروهای پلیس تحویل داده می شود.

میدل ایست نیوز: مقامات عراق روز گذشته خروج تدریجی نیروهای ارتش عراق از درون شهرها را آغاز، و پرونده امنیتی شهرها را به پلیس محلی وابسته به وزارت کشور واگذار کردند؛ گامی که مسئولان آن را تلاشی برای اطمینان دادن به مردم به خصوص پس از حضور نظامی اخیر در بغداد پس از حمله راکتی به منطقه الخضراء تفسیر کردند.

بغداد پس از نیمه ماه گذشته شاهد حضور نظامی گسترده نیروهای ارتش بود به صورتی که دو هنگ از نیروهای ویژه ارتش وارد شهر شدند و نگرانی هایی برای شهروندان در خصوص دلایل حضورشان ایجاد کردند و این در حالیست که توجیه نیروهای امنیتی عراق برای حضور نظامی در شهرها را متفاوت بود.

سرلشکر «تحسین الخفاجی»، سخنگوی فرماندهی ستاد عملیات مشترک عراق در این رابطه گفت که با هماهنگی بین وزارت دفاع و وزارت کشور، یگان های ارتش از شهرها خارج شدند و پرونده امنیتی شهرها بنا به دستور مصطفی الکاظمی، نخست وزیری عراق به وزارت کشور داده شد.

وی اشاره کرد که بسیاری از ایست بازرسی های امنیتی در ورودی و خروجی شهرها و همچنین پرونده امنیتی برخی از استان ها به وزارت کشور تحویل داده شد.

الخفاجی با اشاره به اینکه وزارت کشور در این روزها با چالش هایی مواجه است گفت که پس از فراهم آمدن شرایط پرونده امنیتی شهرها به صورت کامل تحویل آنها خواهد شد.

سخنگوی فرماندهی ستاد عملیات مشترک بیان کرد که ماموریت ستاد عملیات مشترک اکنون کمک به نیروهای وزارت کشور در کنترل امنیت داخلی شهرها است.

از طرفی دیگر، سرلشکر «خالد محنا»، سخنگوی وزارت کشور تاکید کرد که تلاش ها اکنون برای ارجاع کامل پرونده امنیتی منحصرا به وزارت کشور است.

وی اشاره کرد که عثمان الغانمی، وزیر کشور دیدارهای پی در پی با فرماندهان پلیس و تشکیلات امنیتی برای افزایش آمادگی آنها برای تحویل پرونده امنیتی شهرها داشت.

محنا افزود که وزارت کشور نقش بزرگی در جامعه عراق ایفا می کند که شامل تامین امنیت مرزها، تامین امنیت درون شهرها، تلاش های اطلاعاتی و استفاده از فناوری های جدید در مرزها برای جلوگیری از هرگونه ورود غیرقانونی می شود.

در مقابل مسئولان امنیتی عراق توضیح می دهند که صحبت از تحویل پرونده امنیتی شهرها به وزارت کشور برای اطمینان دادن به مردم انجام می شود به خصوص پس از حضور نظامی گسترده در پایتخت.

یک عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق به العربی الجدید گفت که امنیت بغداد در حال حاضر ناپایدار و خروج نیروهای ارتش از آن غیر ممکن است به خصوص با توجه به اینکه دولت ضمانتی از برخی از گروه های مسلح برای عدم حمله مجدد به منطقه الخضراء نگرفته است.

وی افزود که ممکن است هماهنگی و جا به جایی بین نیروهای ارتش و پلیس در برخی از ایست بازرسی ها صورت بگیرد اما خروج ارتش در این زمان خطرناک است به خصوص با تشدید خشونت، ترور و حملات مسلحانه به ایست بازرسی ها.

این عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق بیان کرد که نیروهای امنیتی از طریق صحبت درباره خروج نیروهای ارتش از شهرها می خواهند به اهالی شهرها اطمینان دهند.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا