خبر اولدیدگاهسیاسی

امارات، متحدی که به رقیب مصر تبدیل شد

امارات که پیش از این متحد مصر محسوب می شد اکنون پس از تشدید اختلافات فیمابین بر سر مسائل مختلفی از جمله آشتی میان کشورهای عضو شورای همکاری و عادی سازی روابط با اسرائیل به رقیب مصر تبدیل شده است.

میدل ایست نیوز: روزنامه «هآرتس» اسرائیل در مطلبی نوشت که آشتی میان کشورهای عضو شورای همکاری آخرین ضربه ای بود که به «عبدالفتاح السیسی»، رئیس جمهوری مصر پیش از بر سر کار آمدن «جو بایدن»، رئیس جمهوری منتخب امریکا وارد آمد و همچنین عنوان کرد که مصر از به حاشیه رانده شدنش در خصوص پرونده عادی سازی روابط با اسرائیل به خصوص در رابطه با سودان ناراضی است.

«تسفی بارئیل»، شرق شناس اسرائیلی در مقاله ای که در روزنامه هآرتس منتشر شد عنوان کرد که السیسی از جزئیات توافق آشتی میان کشورهای عضو شورای همکاری به علت عدم حضور خود و اعزام «سامح شکری»، وزیر امور خارجه مصر ناراضی بود.

به نوشته این روزنامه، رئیس جمهوری مصر توافق میان کشورهای عضو شورای همکاری در شهر العلای عربستان را امتیاز بیش از حد به نفع دوحه، نقض منافع قاهره و خشم از لغو درخواست بستن شبکه الجزیره و توقف حمایت قطر از اخوان المسلمین به شمار آورد.

هآرتس اشاره کرد که جزئیات توافقات پیش از برگزاری اجلاس سران شورای همکاری هنوز اعلام نشده اما با این وجود موضع السیسی در رابطه با شبکه الجزیره و اخوان المسلمین که در ابتدای بحران شورای همکاری به همین دو دلیل به عربستان، امارات و بحرین پیوست همچنان پابرجاست.

نگرانی مصر از نقش امارات در منطقه

بنا به گفته این نویسنده متخصص در امور کشورهای عربی در روزنامه هآرتس، السیسی علیه عربستان جبهه گرفت تا برای بازسازی وجهه خود در امریکا از طریق آشتی با قطر، تلاش های عربستان را از بین ببرد، از این رو اقدام به یک تمرین دیپلماتیک معروف را انتخاب کرد.

از آنجایی که امارات و بحرین در خط مقدم رویارویی با قطر قرار دارند، اخیرا شکاف هایی میان این کشورها با مصر به وجود آمد و دلیل آن به نگرانی مصر از این دو کشور به خصوص امارات که شروع به کاهش نقش مصر در خاورمیانه کرده است برمی گردد.

وی توضیح داد که در خصوص توافق صلح بین اسرائیل و امارات نیز، السیسی در حلقه مشاوره های محمد بن زاید، ولیعهد امارات نبود، چرا که السیسی تمایلی به این اقدام نداشت زیرا وی می خواست خود صاحب قوی ترین تحرکات سیاسی با اسرائیل باشد و نگران بود که این توافق، قیمومیت خود بر برخی مسائل در اسرائیل را از بین ببرد و امارات به عنوان کشوری به دنبال صلح ظاهر شود.

پیش از این نیز به دنبال جنجال و خشم حاکم بر اکثریت شهروندان کشورهای عربی به علت موج عادی سازی روابط با اسرائیل که از امارات و بحرین شروع شده بود، مصر از این اقدام امارات ناراضی و نگران بود.

برخی منابع در گفت وگویی با «العربی الجدید»، اشاره کرده بودند که عادی سازی روابط میان امارات و اسرائیل به بحرانی برای مصر تبدیل شده است و به دنبال آن برخی منابع دیگر نیز گفته بودند که قاهره به طور کلی از این اقدام کشورهای عربی برای عادی سازی روابط با اسرائیل ناراضیست و این را می توان از موضع رسمی این کشور در استقبال از این اقدامات یا همان استقبال پروتکلی فهمید.

این منابع افزوده بودند، مصر از روابط بین تل آویو و ابوظبی و از تبدیل شدن امارات به یک مرکز منطقه ای برای شرکت های اسرائیلی و از طرفی دیگر موساد نگران است چرا که این را خطری برای امنیت مصر می داند از آنجا که نزدیک به یک میلیون مصر در امارات کار می کنند و صدها هزار نفر نیز در طول سال به این کشور رفت و آمد دارند.

این منابع در ادامه تصریح کرده بودند که گسترش روابط میان امارات و اسرائیل با توجه به شمار زیاد مصریان در امارات، مصر را به این سو می کشاند که امارات را به عنوان صحنه ای برای عملیات اطلاعاتی جدید در نظر بگیرد و این مساله شاید در آینده موجب ایجاد بحران بین قاهره و ابوظبی شود.

منابع مذکور اشاره کرده بودند که برخی مذاکرات در حال انجام است تا سرویس اطلاعات مصر، اداره ای مرتبط با حضور اسرائیل در کشورهای عضو شورای همکاری اختصاص دهد.

این اداره با هدف پیگیری فعالیت های اسرائیل در کشورهای عضو شورای همکاری که منافع قاهره در آنجا را هدف قرار می دهد یا به آن آسیب می رساند تشکیل می شد علاوه بر اینکه فعالیت مصریان حاضر در کشورهای عضو شورای همکاری را نیز زیر نظر خواهد گرفت چرا که بیش از 3 میلیون مصری در کشورهای عضو شورای همکاری حضور دارند و اخیرا اطلاعاتی نیز به مقامات مصری رسیده است که عربستان و عمان نیز درصدد عادی سازی روابط با اسرائیل هستند.

نگرانی السیسی از کنترل امارات بر پرونده عادی سازی روابط با اسرائیل

نویسنده اسرائیلی گفت که السیسی از رفتار مستقل امارات در خصوص پرونده عادی سازی روابط با اسرائیل خشمگین شد و از پنهان کردن نارضایتی خود رنج برد؛ درست است که مصر اول از همه از عادی سازی روابط استقبال کرد اما از ارسال نماینده ای به واشنگتن برای حضور در مراسم امضای توافق صلح خودداری کرد؛ امری که نشان از عدم وجود شاخص هایی برای رفع اختلافات بین السیسی و بن زاید دارد به خصوص با توجه به اینکه دو طرف در پرونده لیبی که تهدیدی برای امنیت ملی مصر به شمار می رود به اختلاف رسیدند.

وی افزود که ابوظبی تلاش می کند تا برای مقابله با تلاش های مصر برای کنترل توسعه طلبی امارات بر کشورهای عربی، مانع از گسترش نفوذ مصر در منطقه شود و این امر به دخالت امارات در شاخ آفریقا ارتباط دارد از آنجا که امارات متعهد به تحویل 3 میلیارد دلار شد و میان اتیوپی و اریتره بر سر توافق صلح در سال 2018 میانجیگری کرد همانطور که برای تقویت همکاری اطلاعاتی با اسرائیل نیز تلاش می کند؛ امری که نگرانی مصر از اینکه آفریقا به پایگاهی اطلاعاتی اسرائیل تبدیل شود را برانگیخته است.

بارئیل تصریح کرد که پیشبرد روند عادی سازی روابط بین اسرائیل و سودان از سوی امارات و راضی کردن امریکا به حذف نام سودان از فهرست کشورهای حامی تروریسم و میانجیگری وی بین خارطوم و مسکو برای ایجاد پایگاه دریایی روسی در شهر ساحلی پورتسودان نیز مرحله جدیدی در اختلافات بین قاهره و ابوظبی محسوب می شود.

توافق آشتی ممکن است برای ابوظبی و قاهره راضی کننده نباشد

بی شک صحنه استقبال گرم محمد بن سلمان از امیر قطر و به آغوش کشیدن وی، می تواند مهم ترین صحنه اجلاس سران شورای همکاری باشد همچنان که عدم حضور ولیعهد ابوظبی و رئیس جمهوری مصر در این اجلاس نیز سوال برانگیز است.

به گفته برخی تحلیلگران به نظر می رسد این توافق آشتی که اساسا بین دوحه و ریاض بود برای قاهره و ابوظبی راضی کننده نیست و ممکن است تغییراتی را در روابط بین مصر و امارات از یک سو، و عربستان از سویی دیگر ایجاد کند.

همچنین بخوانید

علت عدم حضور عبدالفتاح السیسی در اجلاس سران شورای همکاری چیست؟

منبع
عربی پست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا