خبر اولسیاسی

پرونده آشتی ملی فلسطین؛ سردرگم بین مصر و قطر

منابع دیپلماتیک مصری نگرانند که قطر پرونده آشتی ملی فلسطین را در دست بگیرد و این در حالیست که مصر می خواهد خود مرکز ثقل منطقه ای باشد.

میدل ایست نیوز: مصر پس از امضای بیانیه آشتی میان کشورهای عضو شورای همکاری در شهر العلای عربستان، اهداف قطر در خصوص تشکیلات مرتبط با اخوان المسلمین را می آزماید.

برخی منابع دیپلماتیک مصری به روزنامه «العرب» گفتند که قاهره به دقت نقش قطر در استفاده از نزدیکی بین دو جنبش فتح و حماس در فلسطین را زیر نظر دارد و تاکید می کند که مصر و نه قطر مرکز ثقل منطقه ای در رابطه با قضیه فلسطین است.

دیدار و استقبال «تمیم بن حمد آل ثانی»، امیر قطر از «اسماعیل هنیه»، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس در روز گذشته پس از آشتی میان کشورهای عضو شورای همکاری معنا و مفهوم متفاوتی داشت.

سفر هنیه به قطر اولین سفر وی پس از ترک خاک قطر در حدود یک سال قبل بود که پس از آن بین ترکیه، لبنان و غزه رفت و آمد کرد.

منابع دیپلماتیک مصری نگرانند که دوحه پرونده آشتی ملی فلسطین را در دست بگیرد و آن را از دست قاهره خارج کند به خصوص با توجه به اینکه فتح و حماس نیز هیچ شک و تردیدی در مشارکت دادن قطر در این پرونده ندارند.

آشتی بین کشورهای عضو شورای همکاری «محمود عباس»، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین را که ارتباط نزدیکی با مصر دارد و همزمان از روی آوردن به قطر دریغ نکرده است در شرایط سختی قرار می دهد.

قاهره می داند که رابطه بین قطر و همه شاخه های اخوان المسلمین در منطقه به آسانی دستخوش تغییر نخواهد شد اما می خواهد از نتایج اجلاس سران شورای همکاری متوجه شود که قطر در این پرونده که اهمیت حیاتی برای مصر دارد چه اقدامی خواهد کرد.

دیدار روز گذشته امیر قطر و اسماعیل هنیه در دوحه نشان از روابط نزدیک بین طرفین دارد.

به گفته «محمد مشارقه»، مدیر مرکز پیشرفت سیاست های عربی در لندن، هنیه در این دیدار تلاش کرد تا از نقش قطر در آینده حماس به خصوص پس از آشتی میان کشورهای عضو شورای همکاری مطلع شود.

وی در گفت وگویی با روزنامه العرب اشاره کرد که در آینده تغییری در نقش قطر در بسیاری از پرونده ها تغییر خواهد کرد به رابطه با گروه های اسلامی محدود خواهد شد؛ امری که مشکل جدیدی برای جنبش حماس ایجاد می کند زیرا از یک طرف حماس یکی از شاخه های اخوان المسلمین است که در حال افول بی سابقه ای است و از طرفی دیگر قصد ورود به نظام سیاسی فلسطین برای حفظ حضور خود دارد.

مشارقه تصریح کرد که اگر برآوردهای اشاره شده در سیاست های اعلام شده توسط «جو بایدن»، رئیس جمهوری منتخب امریکا و «تونی بلینکن»، وزیر امور خارجه دولتش صحیح باشد، مصر و اردن نقش تعیین کننده و اساسی در پرونده درگیری اسرائیل و فلسطین خواهند داشت و بقیه طرف های عربی و منطقه به حاشیه می روند و این بدان معناست که محدوده مانور قطر در موضوع فلسطین بسیار محدود خواهد شد.

اما با این حال منابع دیپلماتیک مصر احتمال دادند که قطر در این موضوع افراط نکند و تمام آنچه انجام می دهد این است که موقتا جنبش حماس را مورد اهتمام خود قرار می دهد.

گروه های فلسطینی آماده می شوند تا گفت وگوهای آشتی ملی را در روزهای آتی در قاهره از سربگیرند، یک چارچوب جمعی برای تایید برگزاری انتخابات در فلسطین تشکیل دهند و یک شبکه امن سیاسی برای تشکیلات خودگردان در زمان از سرگیری مذاکرات با اسرائیل با میانجیگری منطقه ای و بین المللی تشکیل دهند.

مصر به زودی شاهد برگزاری نشست چهارجانبه با حضور اردن، آلمان و فرانسه برای پیشبرد روند صلح و خروج فلسطین از بن بستی است که سال ها با آن رو به رو بوده است.

منبع
العرب

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا