خبر اولسیاسی

دو روایت متناقض از وضعیت امنیتی شهر سنجار

آنچه مقامات عراق درباره وضعیت امنیتی سنجار می گویند با روایت مقامات محلی و اهالی این شهر از وضعیت امنیتی آن متفاوت است.

میدل ایست نیوز: اظهارات سرلشکر «یحیی رسول»، سخنگوی فرمانده کل نیروهای مسلح عراق مبنی بر اینکه وضعیت امنیتی شهر سنجار واقع در استان نینوا که تحت کنترل عناصر حزب کارگران کردستان (پ ک ک) و شبه نظامیان طرفدار آن است، بهبود یافته با آنچه مسئولان و اهالی منطقه در خصوص ادامه تسلط پ ک ک بر شهر می گویند در تناقض است.

سخنگوی فرماندهی کل نیروهای مسلح عراق امروز دوشنبه اشاره کرد که مردم از حضور نیروهای پلیس فدرال در سنجار خرسندند و بیان کرد که خرسندی مردم در وضعیت امنیتی شهر که شاهد بهبود قابل ملاحظه ای بوده بازتاب دارد.

رسول گفت که عملیات پیشگیرانه ای در مناطق حضور بسیاری از قومیت ها، ادیان و مذاهب انجام می شود و اهالی این مناطق از کنترل مناطقشان توسط نیروی دولت فدرال خرسندند.

وی تاکید کرد که باید بر حفاظت و حفظ امنیت این مناطق و دور کردن گروه های تروریستی از آن متمرکز شد.

اما در مقابل «محما خلیل»، فرماندار سنجار تاکید می کند که عناصر حزب کارگران کردستان هنوز بر سنجار تسلط دارند.

وی در گفت وگویی با رسانه های کردی توضیح داد که عناصر حزب کارگران کردستان فقط اقدام به تغییر لباس و مقرهای خود کرده اند.

خلیل تاکید کرد که توافق سنجار اجرا نشده و ابراز امیدواری کرد که این توافق به صورت صحیح اجرا شود.

وی اظهارداشت که توافق سنجار تاکنون به صورت فرمالیته اجرا شده و هنوز عناصر پ ک ک در سنجار حضور دارند و فقط لباس ها و مقرهایشان را تغییر دادند.

فرماندار سنجار همچنین خواستار اخراج نیروهای غیرعراقی از این شهر که طبق قانون اساسی کشور حق حضور در سنجار را ندارد، شد.

در همین راستا یک مسئول سابق در سنجار در گفت وگویی با پایگاه خبری «العربی الجدید» گفت: سنجار و روستاهای اطراف آن هنوز تحت کنترل نیروهای پ ک ک و گروه های مسلح مرتبط با آن هستند و حضور نیروهای عراق نتوانست به عملیات فشار و تهدید در شهر پایان دهد و هنوز اکثریت ساکنان سنجار حاضر به بازگشت به این شهر به علت تداوم تسلط حزب کارگران کردستان بر شهر نیستند.

وی توضیح داد که اهالی سنجار توافق سنجار را به فال نیک گرفتند اما این توافق هنوز به صورت کامل اجرایی نشده و نیروهای عراقی از ریشه کن کردن حزب کارگران از سنجار و اطراف آن ناتوانند.

در ماه گذشته مقامات عراقی اتهاماتی را مبنی بر دور زدن توافق سنجار به حزب کارگران کردستان زدند و گفتند که این حزب مانع از اجرای توافق سنجار است و موفقیت آمیز بودن اجرای آن در گرو اخراج عناصر این حزب از سنجار و اطراف آن است.

توافق سنجار برای عادی سازی اوضاع این شهر و اخراج نیروهای مسلح از جمله عناصر حزب کارگران کردستان در 9 اکتبر 2020 بین بغداد و اربیل امضا شد.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا