خبر اولسرخط خبرهاسیاسی

فؤاد حسین: دولت عراق از ایران خواست برای توقف حملات به منطقه الخضراء ورود کند

وزیر امور خارجه عراق در گفت وگویی عنوان کرد که حملات راکتی به منطقه الخضرا برای عراق دردسر ساز است و دولت از ایران خواسته تا برای توقف این حملات ورود کند.

میدل ایست نیوز: «فؤاد حسین»، وزیر امور خارجه عراق امروز دوشنبه تاکید کرد که اگر سفارت واشنگتن در بغداد هدف قرار بگیرد امریکا ممکن است اقدامات شدیدی اتخاذ کند.

وی در گفت وگویی با شبکه ماهواره ای «العربیه» گفت که حملات راکتی به منطقه الخضراء برای دولت عراق دردسر ساز شده است.

وی افزود: دولت با همکاری هیئت های دیپلماتیک برای تامین امنیت لازم برای حفاظت آنها تلاش می کند و دیگر تصمیم بستن سفارت امریکا مطرح نیست.

حسین با اشاره به اینکه نیروهای امنیتی برخی از عاملان حملات راکتی به منطقه الخضراء را دستگیر کرده اند توضیح داد که دولت عراق از ایران خواست برای توقف حملات به منطقه الخضراء ورود کند و تاکید کرد که عراق دخالت در امور داخلی خود را نمی پذیرد.

وزیر امور خارجه عراق گفت که تنش میان امریکا و ایران تاثیر منفی بر عراق می گذارد و بیان کرد که روابط عراق با عربستان در بسیاری از پرونده ها شاهد پیشرفت قابل ملاحظه ای بوده است.

وی از سفر قریب الوقوع «فیصل بن فرحان»، وزیر امور خارجه عربستان به بغداد خبر داد و بر بهبود روابط عراق با عربستان تاکید کرد.

حسین در رابطه با مساله آب عراق اشاره کرد که این مساله پس از قطع انشعابات توسط ایران و ترکیه و ایجاد سدها به مساله ای مورد اختلاف تبدیل شده و تاثیر منفی بر عراق گذاشته است.

وی تاکید کرد که ایران بر اساس اصل حسن همجواری و تعادل در روابط خارجی عمل می کند.

رئیس دستگاه دیپلماسی عراق بیان کرد که دولت عراق مشارکت سازمان ملل در انتخابات عراق برای تضمین موفقیت آمیز بودن آن را بررسی کرده است و اشاره کرد که دولت در حال حاضر در حال تلاش برای جلوگیری از تاثیر سلاح بی ضابطه در انتخابات زودهنگام است.

وی همچنین گفت که خطر گروه تروریستی داعش در مناطق مرزی موازی با سوریه همچنان وجود دارد.

وزیر امور خارجه عراق با بیان اینکه تصمیم به بستن سفارت امریکا مربوط به گذشته بوده و این تصمیم، دیدگاه دولت ترامپ به شمار می‌رود، اظهار داشت: امیدواریم که همکاری خوبی با دولت بایدن داشته باشیم، بسیاری از اعضای تیم وی افرادی هستند که در عراق فعالیت داشته اند.

وی با بیان اینکه کاهش نیروهای امریکایی در رعاق در چارچوب مذاکرات مستمر میان دو کشور صورت می‌گیرد، اظهار داشت: عراق نیازمند حمایت نیروهای ائتلاف بین‌المللی در مبارزه با داعش در زمینه آموزشی و تسلیحاتی است.

فواد حسین با با بیان اینکه انتخابات زودهنگام باید سالم و شفاف باشد، افزود: درباره پرونده نظارت سازمان ملل در انتخابات زودهنگام گفت‌وگوهایی داشتیم تا موفقیت‌آمیز بودن انتخابات تضمین شود و تصویری مثبت از فرایند سیاسی عراق مخابره شود.

وی در پایان با بیان اینکه که دولت الکاظمی بر اساس اصل حسن همجواری و توازن در مناسبات خارجی فعالیت می‌کند، اظهار داشت: مداخلات خارجی در امور عراق وجود دارد که امری مردود است.

منبع
بغداد الیومبغداد الیوم

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا