اجتماعیخبر اولسرخط خبرها

عادی‌انگاری کرونا؛ عراق را درگیر موج جدید اپیدمی می‌کند

همزمان با کاهش میانگین ابتلا به ویروس کرونا و پررنگ شدن این ادعا که «بدن مردم عراق در برابر ویروس ایمن شده است»مردم این کشور به شکل جمعی اقدام به نقض شیوه‌نامه‌های پیشگیری از کرونا می‌کنند.

میدل ایست نیوز: روزنامه نیویروک‌تایمز امریکا در گزارشی نوشت همزمان با کاهش میانگین ابتلا به ویروس کرونا، مردم عراق به شکل جمعی اقدام به نقض شیوه‌نامه‌های پیشگیری از کرونا می‌کنند و بسیاری از آنها این باور اشتباه را که «بدن مردم عراق در برابر ویروس ایمن شده است» تایید می‌کنند.

در همین رابطه، «علی الخطیب»، تاجر 37 ساله عراقی در حالی که در یکی از قهوه‌خانه‌های بغداد نشسته و مشغول کشیدن قلیان است، می‌گوید: «من به همان شیوه پیش از شیوع کرونا در سال 2019 زندگی می‌کنم، ما عراقی‌ها ترسی از مرگ نداریم، این عامل روانی‌است که می‌تواند دستگاه ایمنی انسان را تقویت کند.»

«رامی ریاض»، دوست 34 ساله الخطیب که وی نیز تاجر است، می‌افزاید: «من به هنگام بازگشت از اردن در فرودگاه بغداد ماسک را درآوردم و در زباله‌دان انداختم، ما در عراق گویی در جهانی دیگر زندگی می‌کنیم که خبری از کرونا نیست.»

موج جدید شیوع کرونا

«جاسب الحجامی»، یکی از مسئولان بهداشتی بغداد در دسامبر گذشته در صفحه فیسبوکی خود نوشت: «ما به نوعی از ایمنی دربرابر کرونا رسیده‌ایم»، اظهارنظر اشتباهی که ترس و نگرانی کارشناسان اپیدمیولوژی از تاثیر این اظهارات بر مردم و عادی‌انگاری خطرات مهلک کرونا شده است.

میانگین ابتلا به کرونا در عراق از روزی 3000 مورد جدید در ماه نوامبر به کمتر از 800 مورد در ماه فوریه کاهش پیدا کرد؛ کاهشی که موجب تقویت انگاره ایمنی مردم عراق در برابر ویروس و نادیده گرفتن هر چه بیشتر دستورالعمل‌های بهداشتی شده است.

در همین رابطه، «علی مقداد»، مدیر خاورمیانه‌ای مرکز سنجش بهداشتی در دانشگاه واشنگتن تصریح کرد: «به صراحت باید بگوییم که این آرامش پیش از طوفان است، به احتمال زیاد در صورتی که عراقی‌ها واکسیناسیون نشوند با شیوه‌نامه‌های فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت نکنند، موج جدید کرونا در راه است.»

مقداد تاکید کرد کاهش میانگین ابتلا به کرونا را می‌توان به فصل زمستان معتدل در عراق مربوط دانست، در همین رابطه، کارشناسان دیگر معتقدند که آمار واقعی ابتلا به کرونا در عراق به احتمال قوی به سه برابر آمار کنونی برسد.

همزمان با پایین آمدن آمار رسمی ابتلا و کاهش محدودیت‌ها، دولت عراق کارزار گسترده‌ و کم‌نتیجه‌ای برای مجاب کردن مردم عراق به استفاده از ماسک و متوقف کردن روبوسی‌ها و دست دادن راه انداخته است.

در همین رابطه، برخی از مسئولان محلی اداره بهداشت عراق معتقدند که به دلیل ابتلای شمار قابل توجه و گسترده‌ای از مردم عراق به ویروس و به وجود آمدن نوعی ایمنی در بدن مردم، آمار ابتلا کاهش پیدا کرده است، ادعایی که از سوی کارشناسان اپیدمیولوژی مورد تردید قرار گرفته است چرا که ایمنی به هنگام ابتلای دستکم 70درصد جمعیت یا انجام واکسیانسیون حاصل می شود.

احساس دروغین امنیت

مقداد افزود: عراق آزمایش رندمی کرونا انجام نمی دهد تا با دقت آمار ابتلا مشخص شود بلکه این آزمایش‌ها در خوشبینانه‌ترین حالت شامل 20 درصد جمعیت می شود، برخی از مسئولان عراقی می‌گویند که بدن مردم عراق ایمن شده است که امری غیرقابل پذیرش است و نوعی احساس امنیت دروغین به مردم القا می کند.

در همین رابطه، دکتر ریاض لفته، استاد بیماری‌های همه‌گیری در دانشگاه المستنصریه بغداد پیش‌بینی کرد که با فرا رسیدن ماه مارس یا آوریل شاهد موج شدیدتری از کرونا باشیم که زندگی نه فقط افراد دارای دستگاه ایمنی ضعیف بلکه جوانان سالم را نیز به خطر خواهد انداخت.

وی در پایان اظهار داشت: ما نگران موج جدیدی از کرونا همانند آنچه در اروپا اتفاق افتاد، هستیم، شوربختانه بسیاری از مردم تاکنون خطر آن را درک نمی کنند.

منبع
الحرة

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا