خبر اولسرخط خبرهاسیاسی

اصلاحات در دستگاه قضایی فلسطین؛ برنامه «محمود عباس» برای مقابله با اختلافات پساانتخاباتی

اصلاحات انجام شده توسط محمود عباس بر دستگاه قضایی فلسطین به بروز شک و تردید‌های گروه‌های فلسطینی منجر شده است.

میدل ایست نیوز: محافل سیاسی و مردمی فلسطین این روزها پیگیر اقدامات «محمود عباس» (85 ساله) و قصد وی برای نامزدی دوباره برای تصدی ریاست تشکیلات خودگردان به عنوان عضو جنبش فتح در کنار نامزدی احتمالی «مروان البرغوثی» از دیگر چهره‌های برجسته این جنبش که در زندان‌های اسرائیل به سر می‌برد، هستند.

محمود عباس اخیرا دست به ایجاد اصلاحاتی در دستگاه قضایی زده است؛ امری که موجب نگرانی برخی گروه‌های دیگر از تلاش وی برای اعمال سلطه بر قوه قضاییه به عنوان گامی پیش‌دستانه برای مرحله پساانتخاباتی و اعمال نظر در اختلافات آتی شده است.

مقامات فلسطینی نزدیک به عباس پیشتر اظهارنظرهایی درباره نامزدی دوباره وی برای ریاست تشکیلات خودگردان مطرح کردند که بیشتر برای ارزیابی افکار عمومی بوده است.

در این میان، مردم فلسطین خواهان برگزاری انتخاباتی سالم به عنوان دروازه‌ای برای ایجاد تغییرات ریشه‌ای در رهبری کنونی تشکیلات خودگردان هستند اما سرانجام تحولات کنونی خلاف این خواسته را نشان می دهد.

در همین رابطه، «محمد المشارقه»، مدیر مرکزی پژوهشی در لندن در گفت‌‍وگو با العرب پیش‌بینی کرد: ترکیب کنونی نظام فلسطین با 132 کرسی پارلمانی به پایان رسیده است و در مجلس آتی فتح با 60 نماینده و نماینده حماس با 60 نماینده و 12 کرسی برای دیگر گروه‌ها تشکیل خواهد شد و ریاست این مجلس بر عهده «جبریل الرجوب»، خواهد بود و ریاست تشکیلات خودگردان بدون رقیبی مهم به عباس خواهد رسید.

وی گفت: حماس همچنین بعد از افزایش کرسی خود از 60 کرسی به 175 کرسی در این انتخابات قادر خواهد بود ریاست شورای ملی را با «خالد مشعل»، رئیس پیشین دفتر سیاسی خود به دست آورد به معنای دیگر، توافق از پیش حاصل شده بر سر تحویل پیکر بی‌جان سازمان آزادی‌بخش به حماس وجود دارد.

محمود عباس ماه گذشته 22 ماه ماه را به عنوان زمان انتخابات پارلمانی و 31 ژوئیه را موعد برگزاری انتخابات ریاستی و اواخر ماه اوت را به عنوان زمان برگزاری مجلس قانون‌گذاری سازمان آزادی‌بخش تعیین کرد.

در این میان، ناظران معتقدند که برنامه‌های سیاسی محمود عباس از سوی دیگر دیگر شخصیت‌ها و طیف‌های فتح که خواهان ایجاد تغییرات هستند، در معرض تهدید قرار دارد و این طیف‌ها در پی برهم ریختن برنامه‌های وی هستند اما محمود عباس در تلاش برای مجاب کردن کشورهای عربی تاثیرگذار در درستی روند تفاهمات با حماس است.

در همین رابطه، «عماد عمر»، عضو جریان اصلاح دموکراتیک در جنبش فتح تاکید کرد: توافق بر سر نامزدی دو کاندیدای مستقل از درون فتح برای انتخابات آتی هنوز قطعی نشده است اما برآوردها از نامزدی مروان البرغوثی، اسیر فلسطینی برای رقابت با محمود عباس حکایت دارد.

وی گفت:اکنون بر سر نحوه برگزاری انتخابات بر اساس اصلاحات اعمال شده بر دستگاه قضایی از سوی محمود عباس بحث وجود دارد؛ اصلاحاتی که به مثابه مین‌گذاری در مسیر رایزنی‌های قاهره به شمار می‌رود و همه اختیارات و قدرت را در دست رئیس تشکیلات متمرکز می‌کند.

در این میان، ابعاد نامشخص بسیاری در رابطه با انتخابات وجود دارد مانند اینکه آیا انتخابات بر اساس توافق اوسلو یا آشتی ملی برگزار خواهد، دولت به چه نحو بر انتخابات نظارت خواهد کرد، کدام نهاد امنیتی وظیفه تامین امنیت انتخابات را برعهده خواهد شد، آیا احکام دادگاه در نوار غزه و دیگر مناطق هم نافذ خواهد بود؟

«سیمر غطاس»، کارشناس مصری امور انتخابات فلسطین ضمن تردید در امکان برگزاری انتخابات، گفت: حماس به آسانی با آزمودن پایگاه مردمی‌اش موافقت نخواهد کرد و این گروه از سال 2006 میلادی با برگزاری انتخابات در نوار غزه مخالفت کرده است.

وی تصریح کرد حماس در صورتی که انتخابات برگزار شود، یکی از رهبران خود را برای رویارویی با ابومازن نامزد خواهد کرد اما احتمال اینکه شخصیتی از فتح به رقابت با ابومازن بپردازد، اندک است.

همچنین بخوانید:

انتخابات آتی فلسطین؛ آیا به صحنه وزن‌کشی «محمود عباس» و «محمد دحلان» تبدیل می‌شود؟

 

منبع
العرب

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا