اجتماعیخبر اول

توافق عراق با ائتلاف بین المللی حمایت از آثار باستانی برای مرمت طاق کسری

ائتلاف بین المللی حمایت از آثار باستانی در مناطق شاهد نزاع و وزارت فرهنگ عراق درباره تدابیر فوری برای افزایش رسیدگی ها به طاق کسری و مرمت آن به توافق رسیدند.

میدل ایست نیوز: ائتلاف بین المللی حمایت از آثار باستانی در مناطق شاهد نزاع و وزارت فرهنگ و گردشگری و آثار باستانی عراق درباره تدابیر فوری برای افزایش رسیدگی ها به طاق کسری و مرمت آن به توافق رسیدند.

براساس بیانیه رسمی وزارت فرهنگ عراق در اکتبر 2020 این وزارتخانه با مؤسسه «الف» (ائتلاف بین المللی حفاظت از آثار باستانی در مناطق شاهد نزاع) برای کمک فنی جهت رسیدگی به وضعیت طاق کسری که به تازگی بخشی از سقف آن فروریخته بود تماس گرفت و این مؤسسه هزینه های لازم برای بازدید میدانی هیئتی از دانشگاه پنسیلوانیای امریکا و برآورد حجم خسارت ها و نحوه اقدام فوری برای جلوگیری از افزایش خسارت را تأمین کرد.

این هیئت با بررسی دقیق و تهیه نقشه سه بُعدی و تصاویر متعدد از طاق کسری موافقت کرده که 700 هزار دلار به دانشگاه پنسیلوانیا و شرکت مشاوره مرمت و اقدامات فوری برای حفاظت از این اثر باستانی پرداخت کند.

بیانیه وزارت فرهنگ عراق افزوده که در اول اقدام داربست های مخصوصی برای کاهش بار طاق نصب خواهد شد و سپس با فناوری های پیشرفته اندازه شکاف ها و ترک ها بررسی می شود.

«لیث مجید حسین»، رئیس سازمان آثار باستانی عراق، از پاسخ فوری ائتلاف بین المللی حمایت از آثار باستانی در مناطق شاهد نزاع تقدیر و تأکید کرد که  هدف عراق حفظ کامل این اثر مهم باستانی است.

این بیانیه افزوده که این پروژه از فوریه 2021 با رعایت پروتکل های بهداشتی آغاز خواهد شد.

ائتلاف بین المللی حمایت از آثار باستانی در مناطق شاهد نزاع یا مؤسسه الف که در سال 2017 تأسیس شده دفتر مرکزی آن در ژنو است تاکنون 35 میلیون دلار برای مرمت 100 اثر در 22 کشور کمک کرده است و متعهد به پرداخت 9.2 میلیون برای کمک به مرمت و نگهداری آثار باستانی عراق است.

 

همچنین بخوانید:

عراق برای نگهداری از «طاق کسری» چه کرده است؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا