اقتصادیخبر اول

مصر: راه‌اندازی خط ایلات-عسقلان تاثیر چندانی بر درآمدهای کانال سوئز ندارد

رئیس اداره کانال سوئز مصر گفت که راه‌اندازی خط لوله انتقال گاز ایلات-عسقلان تاثیر چندانی بر روند کشتیرانی از طریق این کانال نخواهد داشت.

میدل ایست نیوز: سرلشکر اسامه ربیع، رئیس اداره کانال سوئز مصر تاکید کرد راه‌اندازی خط لوله انتقال گاز ایلات-عسقلان تاثیر چندانی بر روند کشتیرانی از طریق این کانال نخواهد داشت؛ خط لوله‌ای که بندر ایلات در دریای سرخ را به بندر عسقلان در دریای مدیترانه متصل می‌کند.

سرلشکر ربیع در گفت‌وگویی مطبوعاتی افزود که افتتاح خط لوله گاز ایلات-عسقلان تاثیری چندانی بر درآمدهای کانال سوئز نخواهد داشت.

رئیس اداره کانال سوئز با بعید دانستن اینکه خط ایلات-عسقلان جایگزین کانال سوئز شود، تاکید کرد: حجم تجارت نفت خام صادراتی به اروپا از طریق کانال سوئز تنها 0.61درصد از مجموع حرکت تجاری است که از این کانال می‌گذرد.

تقریبا 66 درصد از صادرات نفت کشورهای شورای همکاری به اروپا از کانال سوئز و خط لوله سومید می‌گذرد که اسکندریه را به دریای سرخ وصل می کند.

امارات و اسرائیل اواخر سال گذشته توافقی اولیه با هدف بکارگیری خط لوله ایلات-عسقلان به جای کانال سوئز برای انتقال نفت امارات به اروپا امضا کردند.

نیت طرفین این است که نفت امارات با نفتکش به بندر اسرائیلی ایلات در ساحل دریای سرخ برسد و از خط لوله ۲۵۴ کیلومتری به بندر دیگر اسرائیل، اشکلون در ساحل مدیترانه منتقل شده تا از آب‌های این دریا به اروپا صادر شود.

امارات با انتخاب این مسیر، ظاهرا خود را از انتقال نفت صادراتی‌اش از آبراه سوئز بی‌نیاز خواهد کرد.

به نوشته روزنامه اسرائیلی اقتصادی گلوبز و سایت وای‌نت، کمپانی اسرائیلی ایلات- اشکلون در حال حاضر در ریاست اِرِز خالفون است که در زمان امضای توافق گفت «این یک رویداد تاریخی با اهمیت راهبردی برای اسرائیل است.»

او گفت این توافق سالانه ۷۰۰ میلیون دلار نصیب اسرائیل خواهد کرد. البته به گزارش رویترز، ارزش سالانه توافق در یک دوره چند ساله ۸۰۰ میلیون دلار خواهد بود.

مبلغ دقیق هر چقدر باشد، اسرائیل در عملی کردن آن شتاب دارد. «یک مقام نزدیک به مذاکرات» به رویترز گفته است که انتقال نفت می‌تواند به زودی و حتی از اوایل سال ۲۰۲۱ آغاز شود.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا