اقتصادیسرخط خبرها

كميسيون اقتصادی مجلس عراق: کسری بودجه را 28 درصد کاهش دادیم

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس عراق، خبر داد که این کمیسیون در بررسی لایحه بودجه کشور حجم کسری بودجه را از 47 درصد به 19 درصد رسانده است.

میدل ایست نیوز: «هیثم الجبوری»، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس عراق، خبر داد که این کمیسیون در بررسی لایحه بودجه کشور حجم کسری بودجه را از 47 درصد به 19 درصد رسانده است.

او در بیانیه‌ای تأکید کرد که کمیسیون اقتصادی مجلس عراق با برخی تجدید نظرها ازجمله کاهش 20 درصدی بودجه دفاتر رؤسای جمهور و دولت و مجلس توانسته حجم کسری بودجه در کشور را از 76 هزار میلیارد دینار (52 میلیارد دینار) به 25 هزار میلیارد دینار (17 میلیارد دلار) برساند.

به گفته الجبوری در این بازبینی‌ها طرح‌هایی علمی برای دریافت عوارض و قبوض مصرفی و افزایش بودجه تسلیحاتی و افزایش سهم استان‌های تولیدکننده نفت از بودجه عمرانی و افزایش اموال اختصاص‌یافته برای حمایت اجتماعی ارائه شده است.

او افزود که موظف ساختن وزارتخانه‌ها به خرید تولید داخلی و ممنوع کردن واردات کالاهایی که کشور در تولید آنها خودکفاست از دیگر اصلاحات اجراشده بر بودجه است.

وی اختصاص بودجه برای فرودگاه موصل و فرودگاه ذی قار و بندر بزرگ فاو و پروژه آب شیرین کن بصره و توسعه پالایشگاه‌های ناصریه و کربلا و بیجی و قرارداد با شرکت‌های بزرگ برای اداره بیمارستان‌ها و خدمات بهداشتی و اختصاص 199 میلیون دلار برای ساخت هزار مدرسه و ساخت بیمارستان‌های صد تختخوابی در هر استان را از مهم‌ترین پروژه‌های عمرانی در این بودجه عنوان کرد.

الجبوری افزود که در این بودجه دولت به الکترونیک کردن پرداخت حقوق کارکنان  و نیز همه عوارض گمرکی و مالیات و نیز ملغی شدن همه معافیت‌های مالیاتی با کشورهای دیگر ملزم شده است.

همزمان مثنی السامرائی نایب رئیس کمیسیون خبر داد که 90 درصد لایحه بودجه بررسی و نهایی شده و مابقی طی چند روز آینده نهایی خواهد شد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا