سرخط خبرهاسیاسی

نگرانی مقامات اسرائیلی از تصمیم دیوان لاهه در بررسی جنایت جنگی در فلسطین

اعلامیه دیوان بین‌المللی کیفری در بررسی جنایات جنگی احتمالی در فلسطین به نگرانی محافل اسرائیلی دامن زده است.

میدل ایست نیوز: دیوان کیفری بین‌المللی (ICC) با صدور حکمی اعلام کرد که این دیوان از صلاحیت قضایی برای رسیدگی به جنایات جنگی در سرزمین‌های فلسطین که از سال ۱۹۶۷ تحت اشغال اسرائیل قرار دارد نیز برخوردار است.

این حکم دیوان کیفری لاهه منجر به نگرانی‌هایی در میان محافل سیاسی اسرائیل شده است که آن را «ضربه‌ دیپلماتیک سختی» بر تل‌آویو توصیف کردند.

روزنامه عبری‌زبان هاآرتص اعلام کرد اسرائیل در حال آماده‌سازی فهرستی محرمانه است که شامل 200 تا 300 مسئول اسرائیلی می‌شود و از آنها درخواست خواهد شد تا از بیم بازداشت از اسرائیل خارج نشوند.

هاآرتص افزود: این فهرست دربردارنده «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر و وزرای امنیتی کنونی و سابق اسرائیل و افرادی می‌شود که اکنون یا پیشتر پست رئیس ستاد ارتش، رئیس دستگاه اطلاعات داخلی (شاباک) را برعهده داشته‌اند همچنین نام افسران عالی‌رتبه امنیتی و نظامی هم در این فهرست به چشم می‌خورد.

واکنش نتانیاهو به تصمیم دیوان بین‌المللی کیفری لاهه

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل به تصمیم دیوان کیفری بین‌المللی درباره بررسی احتمال جنایت جنگی دیوان کیفری بین‌المللی در سرزمین‌های فلسطینی اعتراض کرد و این نهاد را “نه یک سازمان قضایی، بلکه یک ارگان سیاسی” توصیف کرد.

روزنامه هاآرتص افزود که «آویخای مندلبلیت»، مشاور قضایی دولت اسرائیل پیشتر نامه‌ای به دیوان کیفری نوشت و در آن اعلام کرد که این دیوان صلاحیت لازم برای انجام تحقیقات درباره مسائل مربوط به اسرائیل را ندارد چرا که تل‌آویو عضو این دیوان نیست.

از سوی دیگر، «عاموس یادلین»، رئیس سابق بخش اطلاعات نظامی اسرائیل به دلیل کم‌کاری و عدم اهتمام دولت به دیوان کیفری انتقاد کرد و گفت: در شرایطی که دولت مشغول مقابله با کرونا و سیاست داخلی بود، دیوان بین‌المللی لاهه ضربه دیپلماتیکی سختی بر اسرائیل وارد کرد.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا