خبر اولسیاسی

الحریری پس از دیدار با عون: هیچ پیشرفتی در پرونده تشکیل دولت جدید لبنان حاصل نشده است

نخست وزیری مکلف به تشکیل دولت جدید لبنان پس از دیدار با رئیس جمهوری این کشور اعلام کرد که پرونده تشکیل دولت جدید هیچ پیشرفتی نداشته است.

میدل ایست نیوز: «سعد الحریری»، نخست وزیری مکلف به تشکیل دولت جدید لبنان امروز جمعه برای دیدار با «میشل عون»، رئیس جمهوری لبنان به کاخ بعبدا در بیروت رفت اما پس از دیدار گفت وگو با رئیس جمهوری لبنان اعلام کرد که هیچ پیشرفتی در پرونده تشکیل دولت جدید لبنان حاصل نشده است.

دفتر رسانه ای ریاست جمهوری لبنان امروز در بیانیه ای اعلام کرد که عون و الحریری به درخواست نخست وزیری مکلف به تشکیل دولت جدید دیدار کرده و پس از سفر الحریری به خارج از کشور درباره پرونده تشکیل دولت جدید رایزنی کردند.

این دیدار طی دو ماه گذشته اولین دیدار دو طرف پس از اتهام پراکنی علیه یکدیگر بود که با تندی یکدیگر را به سنگ اندازی در مسیر تشکیل دولت جدید متهم کردند.

نخست وزیری مکلف به تشکیل دولت جدید در لبنان پس از دیدار با عون اعلام کرد که با وی درباره تشکیل دولت رایزنی و اعلام کرده که لبنان اکنون در فرصتی طلایی برای تشکیل دولت قرار دارد.

الحریری تاکید کرد که نقشه راه فرانسه برای نجات لبنان و بازسازی بیروت آماده است اما مشکل از آنجاست که اگر دولت لبنان از متخصصان غیر وابسته با احزاب سیاسی تشکیل نشود نمی تواند هیچ اصلاحاتی را اجرا کند.

وی همچنین تاکید کرد که اساس برای تشکیل دولت جدید لبنان، متخصص بودن وزرای دولت بدون هیچ وابستگی سیاسی است که بر سر پروژه اقتصادی برای نجات لبنان کار کنند.

یکی از سران جریان المستقبل در لبنان به ریاست الحریری به العربی الجدید گفت که وی امروز به بعبدا نرفته بود تا امتیازاتی برای تشکیل دولت لبنان بدهد بلکه هدف از این دیدار در جریان گذاشتن رئیس جمهوری از شرایط سفرهای وی به کشورهای عربی و غربی و از همه مهم تر فرانسه بود.

وی توضیح داد که دیدار امروز الحریری با عون برای این بود که تاکید کند همه پروژه ها و جامعه بین المللی برای تشکیل دولت در لبنان آماده اند اما شرط تشکیل دولت متخصص بودن وزرا است تا اطمینان داده شود که کمک های بین المللی هدر نمی رود.

این منبع که نخواست نامش فاش شود تاکید کرد که الحریری در حال حاضر کنار نخواهد کشید و توپ را به زمین رئیس جمهوری انداخته است.

پیش از این خبرگزاری های لبنان از حضور نخست وزیری مکلف به تشکیل دولت جدید در لبنان در کاخ ریاست جمهوری برای دیدار با میشل عون خبر دادند.

گفتنی است اختلافات بین عون و الحریری درباره تشکیل دولت جدید در لبنان موجب شده است تا تشکیل دولت به تعویق بیافتد.

پیش از این و در پی تظاهرات گسترده مردمی در لبنان سعد الحریری از نخست وزیری لبنان استعفا داد و پس از آن حسان دیاب بر سر کار آمد اما دولت او نیز پس از مدتی و در پی حادثه انفجار در بیروت استعفا کرد و اکنون به عنوان دولت پیشبرد امور فعالیت می کند تا مشخص شود الحریری نخست وزیر آتی لبنان خواهد بود یا خیر.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا