خبر اولسرخط خبرهاسیاسی

تشدید اختلافات داخلی در فتح؛ آیا محمود عباس انتخابات را به تعویق می‌اندازد؟

جنبش فتح در سایه اختلافات و چنددستگی‌های پیش از مرحله برگزاری انتخابات آتی، در صدر اخبار سیاسی فلسطین جای دارد.

میدل ایست نیوز: جنبش فتح در سایه اختلافات و چنددستگی‌های پیش از برگزاری انتخابات در 22 ماه مه سال جاری در صدر اخبار سیاسی فلسطین جای دارد به طوری که کمیته مرکزی این جنبش در رام‌الله در نشست اخیر خود از حل نهایی بسیاری از اختلافات درباره موضع فتح در قبال انتخابات ناکام ماند.

اختلافات در فتح با عذرخواهی «ناصر القدوة»، از اعضای برجسته این جنبش از حضور در کمیته مرکزی فتح ظهور و بروز یافت و بسیاری از آن را پیام مخالفت و به چالش‌طلبی روند ِ مدنظر «محمود عباس»،(ابومازن) در روند آشتی داخلی فتح و پرونده انتخابات قلمداد می‌کنند.

ائتلاف القدوة و البرغوثي

عدم حضور ناصر القدوة در کمیته مرکزی فتح پس آن روی داد که اطلاعات به بیرون درز کرده حاکی از آن است که وی خواهان پیوستن به ائتلاف تحت رهبری «مروان البرغوثی»، از اعضای برجسته و دربندِ فتح برای تشکیل فهرستی مستقل به منظور رقابت در انتخابات قانون‌گذاری است که فرماندهان نظامی دوران یاسر عرفات در آن حضور دارند؛ افرادی که با روی کار آمدن ابومازن مورد بی‌مهری قرار گرفتند و به حاشیه رانده شدند.

در همین رابطه، منبعی آگاه از اعضای ارشد فتح به عربی بوست گفت:القدوة پیش از نشست کمیته مرکزی، تماس‌هایی از طرف رهبران مهم فتح برای تاسیس فهرستی مستقل به ریاست خود وی به منظور حضور در انتخابات قانون‌گذاری دریافت کرده است که در این فهرست، نبیل عمرو، قدورة فارس، حاتم عبدالقادر، حسام خضر و دیگر رهبران پیشین این جنبش حضور دارند که در دوران ابومازن کنار گذاشته‌ شدند.

این منبع افزود: این فهرست در تلاش برای تشکیل جبهه‌ای است تا مانع از سیطره ابومازن بر نهادهای سیاسی نظیر مجلس قانون‌گذاری، شورای ملی و مرکزی و کمیته اجرایی سازمان آزادی‌بخش شود.

وی اظهار داشت: این فهرست در ادامه با پیوستن مروان البرغوثی به عنوان نامزد انتخابات ریاستی به فعالیت خود ادامه خواهد داد که البته حضور البرغوثی مشروط به این است که ابومازن به شروطی که وی در نشست اخیر خود با حسین الشیخ داشته، پاسخ ندهد، از جمله این شروط، انتخاب فهرستی 20 نفره با انتخاب البرغوثی برای حضور در انتخابات قانون‌گذاری و دادن حق وتو به وی برای پذیرش یا رد نامزدهای کمیته مرکزی به عنوان نامزدهای جنبش فتح در انتخابات است.

فتح بر وجود اختلافات تاکید کرد

علیرغم اینکه بیانیه کمیته مرکزی فتح هیچ اشاره‌ای به مساله اختلافات داخلی نکرده و از نشست گروه‌های فلسطینی در قاهره ابراز رضایت کامل کرده است و نسبت به حرف و حدیث‌ها درباره دیدار حسین الشیخ با البرغوثی سکوت پیشه کرد اما «جبریل الرجوب»، دبیرکل کمیته مرکزی فتح در گفت‌وگو با تلویزیون فلسطین به وضوح به مساله مخالفت‌های اعضای کمیته مرکزی با روند آشتی و انتخابات اشاره کرد.

«عبدالله عبدالله»، معاون رئیس روابط بین‌الملل فتح در تایید سخنان الرجوب در گفت‌وگو با عربی بوست تصریح کرد:برخی از اعضای کمیته مرکزی در نشست اخیر به موضوع بازگشت تشکیلات خودگردان به نوار غزه پیش از برگزاری انتخابات پرداختند اما کمیته مذکور در پایان به این دیدگاه رسید که موضوع مذکور منجر به نابودی تلاش‌های عربی و بین‌المللی برای آشتی فلسطینی می شود لذا بر تداوم رویکرد شراکتی با دیگر گروه‌ها از جمله حماس و برگزاری انتخابات به عنوان برون‌رفتی از وضعیت کنونی تاکید شد.

عبدالله گفت: موضوع اختلافات داخلی فتح موضوع جدیدی نیست بلکه نشانگر ثقل این گروه در میان افکار عمومی و اهمیت آن در ساختار سیاسی فلسطین است.

تحریم‌ها و تهدیدها

عبدالله در ادامه تاکید کرد که در میان اعضای فتح اجماعی وجود دارد مبنی بر اینکه همگان باید به تصمیمات صادره از کمیته مرکزی پایبند باشند و هر گونه خروج از این اجماع به معنای دست شستن از فتح است که مورد بازخواست قضایی قرار خواهد گرفت زیرا زیر پا گذاشتن تصمیمات کمیته مرکزی منجر به تشتت آرا می‌شود که به سود منافع جنبش نیست.

چنددستگی‌های در فتح

چنددستگی‌های موجود در جنبش فتح یکی از خصیصه‌های بارز انتخابات آتی است؛ جنبش فتح اکنون به سه جریان تقسیم شده است؛ جریان نخست به رهبری محمود عباس و جریان دوم به رهبری ناصر القدوة، نبیل عمرو و جریان فرماندهان دوران یاسر عرفات و جریان اصلاحی سوم به رهبری محمد دحلان. در این میان مروان البرغوثی هنوز تصمیم قطعی خود را برای پیوستن به یکی از این جریان‌ها اتخاذ نکرده است.

سناریو تعویق انتخابات

یکی از اهداف محمود عباس در دعوت به برگزاری انتخابات به مساله انتقال آرام یکی از رهبران کمیته مرکزی از جمله جبریل الرجوب به ریاست تشکیلات است به خصوص که وی وعده‌هایی از حماس برای عدم رقابت در انتخابات ریاستی دریافت کرده است همچنین کسب اکثریت آرا در شورای قانون‌گذاری به فتح برتری خودکاری در نهادهای سازمان آزادی‌بخش می دهد اما بروز اختلافات به شکل کنونی، محمود عباس را در برابر گزینه‌های دشواری از جمله تعویق انتخابات تا زمان سامان دادن به وضعیت داخلی فتح قرار می دهد.

در همین ارتباط، «خالد صادق»، سردبیر روزنامه استقلال به عربی بوست گفت: دنبال‌کنندگان اختلافات داخلی فتح می دانند که گزینه‌های مطرح پیشاروی ابومازن بسیار محدود و پزهزینه است، تن دادن به شروط مخالفانی نظیر البرغوثی، القدوة و دحلان به معنای تغییرات بنیادی در برنامه‌هایی که برای مرحله بعد از ابومازن آماده شده است و تنها به پایین آمدن ابومازن از کرسی ریاست تشکیلات محدود نخواهد شد بلکه احتمال دارد بقای فتح به عنوان قدرت مرکزی و تاثیرگذار در شورای قانون‌گذاری و سازمان آزادی‌بخش را هم تحت الشعاع قرار دهد.

وی اظهار داشت: از جمله سناریوهای قوی کنونی، صدور فرمانی از سوی ابومازن برای تعویق انتخابات یا لغو موقتی آن تا زمان سر و سامان دادن به وضعیت داخلی فتح یا برگزاری کنفرانس هشتم فتح برای نشان دادن اهمیت و وحدت این گروه و سپس برگزاری انتخابات است تا از هر گونه وضعیت پیش‌بینی نشده در انتخابات آتی که می‌تواند منجر به شکست فتح در آن شود، ممانعت به عمل آید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا