سرخط خبرها

نخستین دیدار رسمی قطر و مصر در کویت پس از حصول توافق العُلا

وزارت امور خارجه قطر اعلام کرد دو هیات قطری و مصری امروز در کویت نشستی مشترک برای بررسی مناسبات دوجانبه برگزار کردند.

میدل ایست نیوز: وزارت امور خارجه قطر اعلام کرد دو هیات قطری و مصری امروز در کویت نشستی مشترک برگزار کردند که نخستین دیدار رسمی دو کشور پس از توافق العُلا عربستان به شمار می‌رود.

وزارت امور خارجه قطر در بیانیه‌ای رسمی اعلام کرد: دو هیات رسمی قطری و مصری امروز سه‌شنبه در کویت پس از بیانیه نشست سران در شهر العلا عربستان گرد هم آمدند تا درباره سازوکارها و اقدامات مربوط به مرحله آتی گفت‌وگو کنند.

در ادامه این بیانیه آمده است که طرفین از اقدامات دو کشور پس از امضای توافق العلا به عنوان گام‌هایی اعتمادساز استقبال کردند همچنین در این نشست راهکارهای ضمانت‌بخش و اقدامات لازم در تقویت روند همکاری مشترک و مناسبات دوجانبه در راستای تحقق آرمان‌ها و خواسته‌های دو ملت در امنیت، ثبات و توسعه مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفت.

دستگاه دیپلماسی قطر ادامه داد: دو طرف در این دیدار از میزبانی عربستان از نشست سران کشورهای شورای همکاری که منجر به حصول توافق العلا شد، تقدیر کردند.

قطر و مصر در پایان ضمن تشکر از کویت به خاطر میزبانی این نشست، از تلاش‌های شیخ نواف الاحمد الجابر الصباح امیر این کشور در پر کردن شکاف‌ها و تمایل به تقویت همکاری مشترک عربی تقدیر کردند.

خبرگزاری رسمی امارات پیش از این خبر داده بود که یک هیئت از امارات و هئیتی دیگر از قطر روز گذشته در کویت جمع شدند تا برای نخستین بار پس از آشتی میان کشورهای عضو شورای همکاری با یکدیگر دیدار کنند.

دو طرف در این دیدار به بررسی سازوکارها و اقدامات مشترک برای اجرای بیانیه مشترک کشورهای عضو شورای همکاری در چهل و یکمین اجلاس سران این کشورها در شهر العلای عربستان پرداختند.

هیئت اماراتی و قطری همچنین بر اهمیت حفظ وحدت میان کشورهای عضو شورای همکاری و گسترش فعالیت های مشترک کشورهای خلیجی در راستای حفظ منافع این کشورها و شهروندان آنها و تحقق ثبات و شکوفایی در منطقه تاکید کردند.

دو طرف از تلاش های عربستان و کویت برای پایان دادن به اختلافات موجود و از بین بردن شکاف به وجود آمده تشکر کردند.

عربستان، امارات، بحرین و مصر که از نیمه سال 2017 روابط خود را به بهانه حمایت قطر از تروریسم قطع کرده بودند، در ژانویه 2021 به ناچار و با چشم پوشی از 13 شرطی که برای از سرگیری روابط با قطر گذاشته بودند، روابط خود را با قطر از سرگرفتند.

منبع
سایت وزارت امور خارجه قطر

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا