خبر اولسیاسی

بلینکن از محدودیت های امریکا برای 76 شهروند عربستان خبر داد/ بن سلمان تحریم نشد

وزیر خارجه امریکا گفت که که این کشور 76 شهروند عربستانی را مشمول قوانین موسوم به «محدودیت خاشقجی» کرده است.

میدل ایست نیوز: «آنتونی بلینکن»، وزیر خارجه امریکا، تأکید کرد که این کشور 76 شهروند عربستانی را مشمول قوانین موسوم به «محدودیت خاشقجی» کرده است.

او گفت که این قانون شامل محدودیت در صدور روادید برای این شهروندان عربستان می‌شود.

وی افزود که واشنگتن با تهدیدها و نقض حقوق معترضان و روزنامه‌نگاران و فعالان سیاسی و اجتماعی در عربستان تسامح به خرج نخواهد داد.

بلینکن تأکید کرد که امریکا به روابط خود با عربستان اهتمام جدی دارد اما این روابط باید بازتاب‌دهنده ارزش‌های امریکا باشد.

وزارت خارجه امریکا نیز به‌صورت جداگانه اعلام کرد که برای صدور روادید 76 شهروند عربستان محدودیت‌هایی اعمال شده است.

همزمان «ادم شف»، رئیس کمیسیون اطلاعات مجلس نمایندگان امریکا، گفت که اگر نقش محمد بن سلمان ولیعهد عربستان در این حادثه ثابت شده باشد، وضع تحریم علیه وی کفایت نمی کند.

سازمان اطلاعات ملی امریکا در گزارشی اعلام کرد که مدیر این سازمان احتمال موافقت شخصی ولیعهد عربستان در حادثه ترور «جمال خاشقجی»، روزنامه‌نگار عربستانی، را بسیار بالا می‌داند.

به گزارش الجزیره، در این گزارش تأکید شده که سلطه ولیعهد عربستان بر دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی این کشور چنان شدید است که دشوار بتوان تصور کرد که این حادثه بدون اجازه وی انجام شده است.

این گزارش 21 فرد را در این حادثه سهیم دانسته و تأکید کرده که این افراد به نمایندگی از ولیعهد عربستان در این عملیات سهیم بوده اند.

در این گزارش تأکید شده که ولیعهد عربستان با ربوده شدن یا قتل خاشقجی موافقت کرده و احتمالا دستور آن را هم صادر کرده است و افزوده شده که وی خاشقجی را «تهدیدی برای عربستان» می دانست.

خبرگزاری «بلومبرگ» پیش از این خبر داده بود که رئیس جمهور امریکا تصمیم دارد در این راستا 76 شهروند عربستانی را تحریم کند.

در گزارش کاخ سفید آمده است: ما اطمینان قوی داریم که افراد زیر به نیابت از بن‌سلمان اقدام به صدور دستور قتل خاشقچی کردند و یا به طرق دیگر در قتل او همدستی کرده و یا مقصر هستند:
سعود القحطانی
ماهر مطرب
نائف العریفی
محمد الزهرانی
منصور اباحسین
عبدالعزیز الهوساوی
ولید عبدالله الشهیری
خالد العتیبه
فهد شبیب البلوی
مشعل سعد البستانی
ترکی الشهیری
مصطفی المدنی
احمد زاید عسیری
عبدالله محمد الهرینی
یاسر خالد السالم
ابراهیم السلیم
صلاح الطبیعی
محمد العتیبی

مدیر جدید سازمان اطلاعات ملی امریکا متعهد شده که با پایبندی کامل به قوانین این کشور، گزارش محرمانه دستگاه‌های اطلاعاتی درباره این حادثه را منتشر کند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا