خبر اولسیاسی

مسجدی: با حمله به هیئت های دیپلماتیک در عراق مخالفیم/ فیلم منتشرشده درباره جنگ با داعش «بسیار بد» بود

سفیر ایران در عراق در مصاحبه با شبکه کرد زبان «روداو» تاکید کرد که روابط ایران با دولت مصطفی الکاظمی به خصوص پس از سفر وی به تهران بسیار خوب است.

میدل ایست نیوز: ایرج مسجدی سفیر ایران در عراق در مصاحبه با شبکه کرد زبان «روداو» تاکید کرد که روابط ایران با دولت مصطفی الکاظمی به خصوص پس از سفر وی به تهران بسیار خوب است.

او درباره حملات به هیئت های دیپلماتیک در عراق گفت که به صراحت اعلام می کند که ایران از هیچ حمله ای به هیئت های دیپلماتیک حمایت نمی‌کند و بلکه آنها را محکوم می‌کند و از ثبات عراق و اقلیم کردستان حمایت می کند و مخالف هر اقدامی است که امنیت عراق را تضعیف کند و برای کمک به عراق در تامین امنیتش آماده است.

مسجدی تأکید کرد که هیئت های دیپلماتیک باید از امنیت برخوردار باشند و این امریکا یا هر کشور دیگری را نیز شامل می شود و برای همین چنین حملاتی قابل قبول نیست. وی افزود که کنسولگری های ایران در بصره و نجف اشرف و کربلا هدف حملات شدیدتری در مقایسه با حملات به سفارت امریکا قرار گرفته است.

او تأکید کرد که موضع ایران جدی و روشن است و تعرض به هیئت های دیپلماتیک و مواضع مربوط به کشورهای خارجی در عراق را نمی پذیرد.

وی درباره حمله راکتی در اربیل نیز گفت که ایران مخالفت و نگرانی خود را از این حملات پیشتر ابراز و تأکید کرده که با هر اقدامی که امنیت اقلیم کردستان و هر شهری در آن را با خطر مواجه کند مخالف است.

سفیر ایران در عراق گفت که هر کس امنیت عراق را تضعیف کند مورد حمایت یا پذیرش ایران نیست.

مسجدی در ادامه درباره حضور نیروهای ناتو در عراق گفت که ایران معتقد است که نیروهای امنیتی عراق توانایی حفظ امنیت کشور را دارند و به حضور نیروهای خارجی از خارج از منطقه در عراق یا هیچ کشور دیگری نیازی نیست و این شامل نیروهای آمریکایی و ناتو هم می شود.

سفیر ایران در عراق گفت که کشورهای منطقه توانایی های نظامی قابل قبولی دارند و خود می توانند امنیت منطقه را تامین کنند و افزود حضور نیروهای خارجی تنش های بیشتر در منطقه  را موجب می شود و به این نیروها بهانه می دهد که در امنیت منطقه دخالت و مشکل‌سازی کنند و تأکید کرد که تصمیم‌گیری در این باره با خود کشورهای منطقه است.

او درباره وضعیت سنجار و تهدیدهای ترکیه گفت که ایران از امنیت و ثبات در سنجار حمایت می‌کند و وضعیت سنجار را به ترکیه نامربوط می‌داند و ترکیه حق تهدید و تصمیم‌گیری در این باره را نداره و فقط عراق است که باید در این باره تصمیم بگیرد.

مسجدی گفت که ایران مخالف دخالت‌های نظامی ترکیه در عراق است و افزود که باید امنیت عراق به دست نیروهای امنیتی خود عراق باشد و نیروهای ترکیه باید از عراق خارج شوند.

او همچنین در پاسخ به پرسشی درباره روابط تهران و اربیل گفت که روابط دو طرف بسیار خوب است و فرصت های بسیاری برای بهتر شدن این روابط وجود دارد و ایران همیشه در این مسیر آماده است و سران اقلیم همواره از این گسترش روابط استقبال کرده اند و هیچ مشکلی در روابط دوجانبه وجود ندارد.

سفیر ایران در عراق در پاسخ به پرسشی درباره نقش اصلی در جنگ با داعش گفت که موضع شخصی وی و موضع جمهوری اسلامی آن است که اقلیم کردستان و نیروهای پیشمرگه نقش اصلی و انکارناپذیری در نابودی داعش داشتند هرچند ایران و سردار شهید حاج قاسم سلیمانی نیز به آنها کمک کردند و مشورت دادند و سران اقلیم ازجمله مسعود بارزانی و دیگر مقامات نیز از ایران بابت این نقش قدردانی کرده اند.

او درباره فیلم منتشرشده در برخی رسانه‌های ایران درباره جنگ اقلیم کردستان با داعش که خشم سران اقلیم را برانگیخت گفت که این فیلم صرف نظر اینکه تولیدکنندگانش چه کسانی بودند «بسیار بد» بود و آنان نه آقای بارزانی را می‌شناختند نه شهید سلیمانی را.

وی افزود که این فیلم قرار بود تقدیر از نقش شهید سلیمانی باشد اما از نظر وی این فیلم اشتباهی بزرگ بود و خشم ایران را بیش از کردها برانگیخت و موضع ایران احترام به اقلیم و شهدای بسیاری است که در جنگ با داعش داد.

مسجدی انتخابات پیش روی عراق را بسیار مهم دانست و تأکید کرد که ایران از این انتخابات استقبال می کند و به رأی ملت عراق احترام می‌گذارد.

منبع
روداو

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا