خبر اولسیاسی

نمایندگان کُرد خواستار دخالت بغداد برای حمایت از جان مخالفان در اقلیم کردستان شدند

«سرکوت شمس الدین» گفت که احزاب و نمایندگان مخالف در اقلیم کردستان در معرض انواع حملات قضایی و سیاسی هستند و جانشان در خطر است.

میدل ایست نیوز: چند نماینده کُرد در مجلس عراق خواستار دخالت بغداد برای حفاظت از جان مخالفان در اقلیم کردستان شدند.

روز جمعه «غالب محمد»، نماینده عضو مجلس نمایندگان عراق از جنبش تغییر در سلیمانیه هدف حمله فردی ناشناس قرار گرفت که با چاقو به او آسیب های شدیدی زد و وی به بخش مراقبت های ویژه بیمارستان منتقل شد.

دولت اقلیم کردستان عراق با انتشار بیانیه ای این حادثه را محکوم و تأکید کرد که با جدیت آن را پیگیری می کند.

«بشیر حداد»، نایب رئیس مجلس عراق، هم ضمن محکوم کردن این حمله خواستار اقدام امنیتی برای شناسایی و معرفی عاملان این جنایت در کوتاه ترین زمان ممکن شد.

«سرکوت شمس الدین»، نماینده تشکل الامل کردستان در گفت وگو با نشریه رسمی «الصباح» عراق این حادثه را «ترور سیاسی در آستانه انتخابات با هدف حذف مخالفان» خواند.

او گفت که احزاب و نمایندگان مخالف در اقلیم کردستان در معرض انواع حملات قضایی و سیاسی هستند و جانشان در خطر است و بغداد باید در این باره وارد عمل شود.

شمس الدین افزود که نمایندگان واقعی ملت کرد همین کسانی هستند که در برابر فساد ایستاده اند و معرض این آزارها قرار دارند و افزود که باید از آنان حمایت کرد.

او تأکید کرد که کسی به تحقیقات اقلیم کردستان در این باره اعتمادی ندارد و باید کمیته ای ویژه در بغداد برای تحقیق درباره این حوادث تشکیل شود.

کمیسیون حقوق بشر مجلس عراق نیز در بیانیه حمله به این عضو خود را حمله به همه نمایندگان مجلس خواهد و افزود که مسئولیت نماینده نظارت بر عملکرد دستگاه های اجرایی و قضائی و تصویب قوانین است.

این کمیسیون از حکومت اقلیم کردستان خواست که این حادثه را با جدیت پیگیری کند.

پیش از این دادگاهی در اقلیم کردستان عراق 5 روزنامه نگار و فعال سیاسی را به علت مشارکت در تظاهرات ضد حکومتی در سال 2020 به 6 سال زندان محکوم کرد.

به گزارش فرانس پرس، «آسو هاشم»، وکیل مدافع این محکومان، تأکید کرده که این افراد در اکتوبر گذشته و پس از تظاهرات در اقلیم بازداشت و به اتهام «تلاش برای بر هم زدن امنیت و ثبات اقلیم» محاکمه شده اند.

او تأکید کرد که به احکام صادره برای این محکومان اعتراض خواهد کرد.

«کاروان انور»، دبیر اتحادیه روزنامه نگاران اقلیم کردستان، نیز تأکید کرد که این اولین بار است که یک دادگاه علیه افرادی که تنها جرمشان بیان نظرشان است حکمی به این سنگینی صادر می کند.

او گفت: «ما  بر سر یک دوراهی سرنوشت ساز هستیم، یا اینکه اقلیم به روزگار خوشی و طراوتش بازگردد یا به دوران سیاه دیکتاتوری و حبس و محاکمه به علت بیان عقیده برگردد».

کمیته بین المللی حمایت از روزنامه نگاران نیز این احکام را ضربه ای شدید بر ادعای آزادی بیان و مطبوعات در اقلیم کردستان خواند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا